Categories Vodič do zdravlja

ZNANSTVENICI TVRDE da ne morate svaki dan imati stolicu

FOTO: GULIVER/THINKSTOCK

Ako mislite da je svakodnevno obavljanje velike nužde zdravo za vas, niste u pravu.

Četiri gastroenterologa i istraživač odlučili su razbiti mit te su otkrili da ne trebate svakodnevno prazniti crijeva kako bi bili zdravi. Australski stručnjaci su čak napomenuli da češća potreba za obavljanjem velike nužde nego inače može biti znak infekcije.

Christopher Hair, gastroenterolog na Sveučilištu Deakin

Ljudsko tijelo je jako složeno, što je razlog zašto  se “normalne” svakodnevne funkcije toliko razlikuju od čovjeka do čovjeka, i tu mislim na spavanje, mokrenje i defekaciju.

Ono što je za neke normalno, za druge nije. Obavljanje velike nužde je jedan od takvih primjera. Ono što se smatra normalnim je zapravo široko polje u slučaju velike nužde. U mnogim istraživanjima o normalnoj “zdravoj” defekaciji, normalno se kreće od tri puta dnevno do tri puta tjedno.

Manje od 40 posto zdravih ljudi obavlja veliku nuždu jednom dnevno, kako piše Daily Mail.

Kod svakoga je drukčije, a povećana količina odlaska na toalet zbog velike nužde ili manji broj odlazaka može biti indikator infekcije, bolesti, ili u slučaju krvave stolice, raka.

Damien Belobrajdic, znanstveni istraživač U Znanstvenoj i industrijskog organizaciji za istraživanje

Svakodnevno obavljanje velike nužde nije nužno za pravilnu funkciju crijeva i zdrav metabolizam.

Ali, dugi intervali bez obavljanje velike nužde (manje od tri velike nužde tjedno) može uzrokovati niz komplikacija, poput analne pukotine, hemeroida i fekalnu impakciju.

Zatvor može uzrokovati puno stvari, na primjer lijekovi koje ljudi uzimaju, dodaci prehrani (na primjer željezo) i prehrana kojoj nedostaje vlakna.

Najbolji način za postizanje normalnog obavljanja velike nužde jest ispijanje puno vode te konzuniranje hrane bogate vlaknima za svaki obrok. Ovo se može postići raznolikom prehranom koja uključuje integralni kruh i žitarice, mahunarke, orašaste plodove i sjemenke, te povrće i svježe voće.

Dan Wortley, gastroenterolog u Južnoaustralskom Institutu za medicinska istraživanja

U nedavno provedenom istraživanju u kojem je sudjelovalo 4,775 ljudi znanstvenici su zaključili da čak 95 posto ljudi veliku nuždu obavljaju između tri puta dnevno i tri puta tjedno.

Tako da bi se moglo reći da je “Zlatna zona zdravlja” što se tiče obavljanja velike nužde prilično velika, točnije od tri puta dnevno do tri puta tjedno.

Ali, uz interval, važna je i konzistencija velike nužde. Kako bismo ju opisali, koristimo se Bristolskom skalom za konzistenciju koja koristi sedam ocjena za stolicu, od broja 1 koji označava jako čvrstu grumenastu stolicu, do broja 7 koji označava vodenastu stolicu bez kompaktnih dijelova.

Tip stolice broj 4 (“stolica poput zmije ili kobasice”) je Nirvana svih stolica, ali 50 posto pacijenta u razgovoru o stolici izjavilo je da im je stolica ili malo tvrđa ili malo mekanija.

Jakob Begun, gastroenterolog na Sveučilištu u Queenslandu

Stolica je krajnji proizvod rada ljudskog metabolizma te se sastoji od neprobavljenog materijala, mikroba i vode. Čovjek u prosjeku tjedno izbaci iz metabolizma između 500 i 1.100 grama stolice.

Učestalost obavljanja velike nužde ovisi o više faktora: prehrani, intrinzičnoj motoričkoj aktivnost crijeva, rektalnom kapacitetu, bihevioralnih čimbenicima, kao i mikrobima crijeva.

Istraživanja su potvrdila da Zlatno pravilo “tri i tri” itekako vrijedi te da čak 95 posto ljudi ima normalne intervale obavljanje velike nužde između tri puta dnevno i tri puta tjedno.

Tako da ljudi koji svakodnevno ne obavljaju veliku nuždu, ali ne osjećaju nikakve probavne smetnje, neugodu ili naprezanje, imaju normalni rad crijeva i probave.

Vincent Ho, gastroenterolog na Sveučilištu u Zapadnom Sydneyu

Istraživanja provedena u Velikoj Britaniji i u Švedskoj su pokazala da su skoro svi ispitanici obavljali veliku nuždu između tri i 21 put tjedno. To se smatra normalnim radom crijeva.

A ako čovjek osjeća povremene promjene u obavljanju velike nužde ili u konzistenciji, i to je normalno. Mnogi faktori nevezani za bolesti i infekcije mogu utjecati na učestalost i konzistenciju stolice, kao što je unos tekućine u tijelo, fizička aktivnost, starost, ali i društveni faktor poput srama od obavljanje velike nužde na poslu.

Par savjeta kako održati normalnu stolicu

  • Unos više vlakana u prehanu putem svježeg voća i povrća, mahunarki, cjelovitih žitarica i orašastih plodova.
  • Veći unos vode – Zatvor je rezultat dehidracije, stoga treba piti više vode kako bi stlica ostala mekana.
  • Ne oslanjajte se na laksative – Pogrešno korištenje laksativa može pogoršati zatvor.
  • Smanjite stres – Stres uzrokuje grčenje debelog crijeva, što vodi do tvrde stolice. Ovdje mogu pomoći joga, meditacija i vježbanje.

IZVOR: 24SATA.HR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pratite nas na Instagramu