Škola počinje: Što se očekuje od djece, a što od roditelja?

by | 2 rujna, 2014

Polazak u školu za svako dijete je velik, poseban, uzbudljiv događaj. S podjednako uzbuđenja i nestrpljenja prvi susret sa školskim klupama očekuju i roditelji budućeg školarca.

photodune-4380917-happy-faces-par1-1200x661-490x270

Za djecu je odlazak u školu velika promjena, moraju se naviknuti na novu sredinu, na učitelje, razredne kolege, školske obveze, a nije lako nositi se ni s očekivanjima roditelja kada se radi o učenju i ocjenama. Dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza, i u tome je uloga roditelja najvažnija i nezamjenjiva.

Roditelji su stup potpore

Zrelost za školu kod djeteta ne dolazi sama od sebe, to je kombinacija različitih faktora, od kojih je najvažniji utjecaj obitelji, stav roditelja i komunikacija s djetetom. Roditelji moraju u djetetu razviti osjećaj da je jedinstvena i važna osoba, poticati ga kroz podršku jer se tako razvija osjećaj sigurnosti i samopouzdanja. Za uspjeh u školi ključna je motivacija, koja proizlazi iz djetetove radoznalosti, potrebe za otkrivanjem novog i potrebe za istraživanjem. Motivaciju treba poticati, nagradama i pohvalama, a izbjegavati kazne, prijetnje, zastrašivanje. Roditelji bi trebali izbjegavati kritike i kazne, jer one samo produbljuju osjećaj nesigurnosti i neuspjeha. Kad počnu prve školske obveze, roditelji neka uče zajedno s djecom, ali nikako umjesto njih. Djecu treba naučiti da se nose s neuspjehom, da je ocjena relativna i da se može ispraviti. Važno je razviti mu pozitivan stav i mišljenje o školi.

Zrelost za školu

Dobre preduvjete za uspješan početak školovanja ima dijete koje je intelektualno i socioemocionalno zrelo za školu. Na području intelektualne zrelosti, najvažnije je da dijete ima usvojene sljedeće vještine i sposobnosti, a to znači da izgovara glasove čisto i razgovjetno, ima usvojene predčitateljske vještine (glasovna sinteza i analiza), da je usvojilo orijentaciju na tijelu, prostoru i papiru, te da se može koncentrirati 15 – 20 minuta na zadatak.

Poticati samostalnost, razvijati radne navike

Prije polaska u školu kod djeteta treba poticati samostalnost, naučiti ga da brine o sebi, sve su to navike koje djeca većim dijelom već usvoje u završnim godinama vrtića. Uz svakodnevne higijenske navike pri jelu, odijevanju, korištenju WC-a, pranju i brisanju ruku, te u brizi za svoje stvari, kod djeteta treba stvarati i radne navike. Neka dijete ima svoj prostor za učenje u kući, po mogućnosti da je udaljeno od TV uređaja, računala, igračaka. Priprema djece za školu obuhvaća i razvijanje sposobnosti opažanja i promatranja, vježbe koncentracije, poticanje psihomotornih vještina, te grafomotorike.

Grafomotoričke sposobnosti

Razvoju pisanja prethodi dobro razvijena fina motorika ruke. Za djecu koja se pripremaju za školu, grafomotoričke sposobnosti mogu se poticati različitim aktivnostima. Fine pokrete šake i prstiju potrebne za pravilno držanje i korištenje olovke pospješuju aktivnosti kao što su :

– savijanje papira (izrada aviona, šatora, kapa) i rezanje škarama za papir zaobljenih vrhova

– skupljanje sitnih komadića papira, tkanine, sjemenki

– gužvanje starih novina

– nizanje perli, vezanje čvorova

– igre kockama i slagalicama (pomažu usavršavanju pokreta ruke i šake ali i percepciji prostora i prepoznavanju oblika, što će pomoći kasnije u razumijevanju matematičkih pojmova i savladavanju čitanja)

– zakopčavanje i otkopčavanje puceta i zatvarača, vezanje vezica na tenisicama

– igre tijestom (kad god nešto mijesite, dajte djetetu komadić tijesta)

– šivenje (postoje uzorci s izbušenim rupicama kroz koje dijete treba provući konac).

Kako savladati napore u prvim školskim danima?

Roditeljima bi bilo najbolje, ako je moguće, da u prvim danima škole uzmu godišnji odmor, kako bi se posvetili djetetu i njegovim prvim koracima u školi. Nemojte svoje roditeljske dužnosti, ali i radosti prenositi na druge osobe, jer dijete želi podijeliti svoje prve dojmove i iskustva upravo s mamom ili tatom. Otpratite dijete u školu, važno je krenuti na vrijeme kako se dijete ne bi plašilo da će zakasniti. Ako možete, nakon nastave pričekajte dijete ispred škole. Posvetite mu dovoljno vremena nakon povratka kući. Uz školske obveze djetetu ostavite vremena i za igru. Važno je da roditelji potiču djetetovu znatiželju, da zajedno s djetetom prelistaju školske udžbenike, daju djetetu zanimljive knjige, uče kroz igru.

Izvor: žena.hr