LIFESTYLE Zanimljivosti

Visual decluttering: zašto sve više ljudi uklanja etikete s proizvoda

by Katarina Brkljača

14.10.2025.
Visual decluttering
Visual decluttering

Jeste li ikad razmišljali o tome da skinete etikete sa svih proizvoda koje koristite? Možda vam ta ideja nikad nije pala na pamet, ali društvene mreže sve češće promiču upravo taj trend. Upoznajte – visual decluttering ili vizualno raščišćavanje.

Činjenica je – branding je apsolutno svugdje oko nas. Čak i ako ne nosite odjeću s vidljivim i “glasnim” logotipovima, vjerujemo da su vaša kupaonica i noćni ormarić puni bočica, tuba i kutijica s oznakama raznih brendova. Dok se svijet sve više okreće minimalizmu i ideji promišljenog trošenja, neki su taj princip odlučili prenijeti i u estetiku svakodnevice – uklanjanjem etiketa s proizvoda.

Zašto? Možda tome ne pridajemo dovoljno pozornosti, ali sve te etikete, logotipovi i vizuali oduzimaju našu pozornost. Bilo da radimo jutarnju skincare rutinu, šminkamo se, njegujemo kosu ili pak kuhamo ručak, etikete nas neprestano podsjećaju na brendove koji stoje iza tih proizvoda, podsjećaju nas na njihove reklame i, možda podsvjesno, na druge proizvode koje bismo potencijalno mogli kupiti.

O ovome je na svojim društvenim mrežama progovorila influencerica Chessie Domrongchai, koja se odlučila na pomalo radikalan potez – etikete uklanja s apsolutno svega – od šampona i beauty proizvoda do prehrambenih namirnica. Da – odljepljuje čak i onu sitnu plavu naljepnicu s banana. Kako je otkrila, uključivanje ove navike u svoju rutinu promijenilo joj je način na koji gleda na proizvode i njihovu konzumaciju.

“U svojoj srži, vizualno raščišćavanje preusmjerava razmišljanje s izgleda proizvoda i brenda na ono što proizvod zapravo čini”, objasnila je Chessie. Ulje avokada poznatog proizvođača postalo joj je samo avokado ulje, a gel za umivanje tog specifičnog brenda postao je samo gel koji koristi jer joj se sviđa. “Poanta je u tome što proizvod čini za tebe, a ne u tome da budemo ambasadori brenda i imamo neprestane reklame u vlastitom domu”, dodala je influencerica. Učinci su za nju bili neočekivani – otkako predmete promatra kroz njihovu svrhu, a ne kroz brendiranje i značenje koje im društvo pridaje, smanjila je svoju potrošnju i promijenila navike. “Umjesto da neprestano tragam za sljedećom najboljom stvari, razvila sam dugotrajniji odnos s predmetima koje već imam“, kaže ona. Za nju je to postao suptilan, ali snažan način prelaska s potrošačkog mentaliteta na svjesniji i namjerniji način življenja i odnosa prema stvarima koje je okružuju.

@respunbychessie How visual decluttering has been helping me be a more conscious consumer #visualclutter #consumerism #decluttering #nobuy #minimalist ♬ original sound – chessie

Visual decluttering ili prekomjerena potrošnja?

Ipak, postoji i druga strana kod koje visual decluttering počinje gubiti svoju svrhu. Znate one snimke na Instagramu i TikToku koji prikazuju savršeno kohezivne kupaonske police i ormariće pune identičnih bočica bez ijedne etikete? Ili pak ladice sa začinima u kojoj se svaki začin nalazi u svojoj identičnoj posudici s uredno napisanim oznakama?

Kritičari ovaj oblik visual declutteringa, zbog kojeg ponovno odlazimo u trgovinu ili na platforme poput Sheina i Temua kako bismo pronašli savršene bočice, posudice i spremišta za proizvode koji već dolaze u svojim, vlastitim pakiranjima, zapravo samo doprinosimo neprestanom procesu prekomjerne potrošnje – posebno ako odabiremo plastične kutijice, koje ćemo ionako ubrzo trebati mijenjati, a uz to zagađuju okoliš.

Visual decluttering na “pravi” način

Ako se odlučite za vizualno raščišćavanje vašeg doma, neka to bude s ciljem odmaka od brendinga i korak ka svjesnijoj potrošnji, a ne isključivo iz estetskih razloga. Ne mora svaki proizvod biti u identičnoj posudi, niti je to poanta – dovoljno je jednostavno odlijepiti etikete i pripaziti da ne kupujemo više nego što nam je potrebno.

FOTO: Pexels