Komičarka Marina Orsag o najboljim doživljajima sa svojih brojnih putovanja
Destinaciju za koju ćemo izdvojiti svoj novac i dragocjeno vrijeme ponekad je teško odabrati. Prokrčiti put kroz šumu preporuka i opcija te pritom ...
Otkriva taktike kojima nas korporacije uvlače u začarani krug potrošnje
Bliži se Black Friday, potom blagdansko ludilo, a zatim i siječanjska sniženja. Čini se da smo stalno u okruženju koje nas potiče na to da kupujemo još, da trošimo više, što naposljetku ima devastirajuće učinke na naš um, novčanik, a posebno na naš planet. Upravo o tome progovara Netflixov novi dokumentarni film “Buy now: The shopping conspiracy”. Ovaj intrigantni dokumentarac nastao je u režiji Nica Staceyja te otkriva skrivene taktike kojima se svjetske korporacije poput Amazona, Applea, adidasa i ostalih koriste ne bi li nas uvukle u beskrajni ciklus potrošnje.
U posljednje se vrijeme sve više govori o odgovornoj potrošnji, a kritike upućene korporacijama sve su glasnije. Underconsumption, no buy challenge, održiva moda, second-hand samo su neki od trendova koji su preuzeli digitalni prostor, a u suštini poručuju isto: “Prestanite kupovati stvari koje vam ne trebaju”. U duhu osvješćivanja o pretjeranoj potrošnji, stigao je i ovaj Netflixov dokumentarac. I to taman prije blagdana, prije nego što svi kolektivno pojurimo u trgovačke centre ili se bacimo na online kupovinu.
Zastrašujuću priču o konzumerizmu iznose bivši zaposlenici Applea, Amazona i adidasa. Jedna od njih je Maren Costa, Amerikanka koja je 15 godina radila u Amazonu. S Jeffom Bezosom je surađivala od samog osnutka, a bila je zadužena za unaprjeđenje korisničkog iskustva na Amazonovoj stranici. Kako je sama rekla, njezin zadatak bio je raznim tehnikama “uvjeriti” kupce da im baš taj proizvod treba. Slično kao i ona, Narav Patel bio je jedan od visokopozicioniranih inženjera u Appleu, a Eric Liedtke, kao bivši brend menadžer, zaslužan je za veliki rast adidasa. Što svi oni imaju zajedničko? Osvijestili su da korporacije za koje su radili imaju vrlo negativan utjecaj na potrošače i okoliš, pa su ih napustili.
Dokumentarac veliki naglasak stavlja na modnu industriju, koje smo svi često “žrtve” i koja je treći najveći zagađivač našeg planeta – ispred su samo proizvodnja fosilnih goriva i poljoprivredna industrija. Situacija je postala još gora popularizacijom brze mode i brendova kao što je Shein koji svakih nekoliko tjedana “izbacuju” nove it predmete te šivaju na stotine tisuća komada koji vrlo brzo završe u smeću.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
A kamo odlazi sva ta bačena, ili pak reciklirana odjeća? Dok neki brendovi nude opciju povratka odjeće u trgovinu, tvrdeći da se predmeti recikliraju, u većini slučajeva to nije istina. Mi tada mislimo da se ta odjeća reciklira ili poklanja onima kojima je to potrebno, a ona zapravo uglavnom također završi kao otpad. Kako je u dokumentarcu ispričala modna dizajnerica iz Ghane – u njihove luke svaki tjedan dolaze milijuni doniranih odjevnih komada, koja lokalnom stanovništvu predstavlja puno veći problem nego korist. Jednostavno im nije potrebno toliko odjeće, pa sve jednostavno završi na jednoj od zastrašujućih hrpa otpada uz obalu.
Naravno, problem nije ograničen samo na odjeću – u posljednjim desetljećima veliko zagađenje počela je proizvoditi i tehnologija. Milijuni tona otpada bačeno je svake godine. Zašto? Tehnološkim kompanijama poput Applea nije u cilju da njihovi proizvodi traju. Upravo suprotno, mobiteli, laptopi, tableti napravljeni su s rokom trajanja, tako da ih je nemoguće popraviti, ispričao je u dokumentarcu Kyle Wiens, osnivač kompanije za popravak uređaja iFixIt.
@drmaraeinstein The point of #buynowfilm is to make people aware about how their consumerism impacts the environment. But importantly, it’s also about how corporations need to be held to account. @Grain Media @Netflix #marketing #advertising #socialmediamarketing #climatechange #sustainability #overconsumptionculture #neoliberalism ♬ original sound – Professor Einstein
Slike brda otpada i samo shvaćanje manipulacijskih tehnika koje kompanije koriste ne bi li kupili njihove proizvode zaista ostavlja neugodan osjećaj na gledatelje ovog dokumentarca. Teško je ne zapitati se, što možemo promijeniti? Iako je najveći dio odgovornosti na kompanijama, koje bi trebale odabrati ispravniji put, promjena može započeti i od nas samih.
“Samo kupujte manje. Ne treba vam sve to. Život se vrti oko iskustava i dragih ljudi, stvari su samo tu negdje sa strane. Ne trebaju vam, vjerujte mi”, poručio je na kraju filma Wiens.
Foto: Netflix