
Estetika, okus i ugođaj na najvišoj razini – Mime’s stigao na Bundek
Zagreb je dobio još jedan razlog za posjet Bundeku.Mime’s Trattoria, najnoviji projekt renomirane Mime’s Grupe, donosi ne samo izvanrednu gastr...
Do prije desetak godina, za sve koji ne mogu započeti dan bez šalice kofeina, jedina opcija za jutarnji napitak bila je kava. Danas to više nije tako, postoje razne zamjene za kavu, a uvjerljivo je najpopularnija matcha. Iako sadrži nešto manje kofeina od klasične šalice kave, matcha je mnogima postala omiljena opcija jer također sadrži antioksidanse i dugotrajniji osjećaj budnosti.
Iako je matcha i dalje relativna novost kod nas, ovaj napitak potječe iz Japana, gdje ga lokalno stanovništvo konzumira već stoljećima. No, zbog iznenadne velike potražnje na svjetskoj razini, zavladala je nestašica.
Matcha se proizvodi preradom biljke Camellia sinensis i tradicionalno se posluživala samo kao napitak na tamošnjim ceremonijama čaja. Danas ju pijemo kao popularan matcha latte, uglavnom s nekom vrstom biljnog mlijeka, a postala je i glavni sastojak u brojnim slasticama, tortama, sladoledu…
Nevjerojatan dokaz svjetske popularizacije ovog napitka nalazimo u gradu Ujiu, poznatom po proizvodnji čajeva, pa tako i matche. Lokalni proizvođači ovaj su trend iskoristili – matchu sada nude u najraznijim oblicima i izdanjima, u tradicionalnim jelima poput gyoza, a radionice pripreme matche strani turisti rezerviraju tjednima unaprijed. S druge strane, zanimljivo je da matcha uopće nije omiljeno piće većine Japanaca – štoviše, popularnost joj je kroz protekla desetljeća samo opadala.
Tržište matche također raste nevjerojatnom brzinom – 2023. iznosilo je 2,8 milijardi dolara, a do 2028. moglo bi doseći pet milijardi dolara. U želji da iskoristi tržišni potencijal, japanska vlada planira uvesti subvencije kojima bi potaknula da se preusmjere s proizvodnje tradicionalnog čaja na proizvodnju tenche, lista koji se melje u matcha prah. “Inozemna potrošnja dosegnula je rekord prošle godine”, rekao je Fumi Ueki, voditelj Leaf Brand Groupa iz tvrtke Ito En, kako prenosi Guardian. Ipak, nestašica matche neće trajati vječno – trenutačno je u tijeku sezona berbe ove biljke, a uz mjere koje japanske vlasti namjeravaju uvesti, omiljeni prah bi se trebao uskoro vratiti na police.
Matcha nije jedini primjer kako društvene mreže i viralni foodie trendovi mogu dovesti do nestašica. Ovo se već dogodilo s nekoliko namirnica, a najpoznatiji primjer bio je avokado. Avokado je danas ključan sastojak brojnih zdravih doručaka i ručkova, a njemu je također prije desetak godina neočekivano porasla popularnost. Cijene ove namirnice zato su u nekoliko navrata nevjerojatno porasle, a u Meksiku, najvećem izvozniku ovog voća, zabilježeni su slučajevi nepropisnog krčenja šuma ne bi li se napravilo plantaže avokada.
Na nešto manjoj razini, slično se dogodilo s feta sirom – prisjetimo se, 2021. je na TikToku postao viralan baked feta cheese (tjestenina s zapečenom fetom) recept, što je dovelo do goleme pomame za ovim proizvodom u Americi, koji je naposljetku bilo nemoguće pronaći u prodaji.
FOTO: shirophoto/iStock/Getty Images Plus