Zašto se sindrom varalice pogoršava tijekom rada od kuće?

Čak 77 % Velike Britanije pati od ovog sindroma, a čini se da se posebno manifestira kad nismo u uredu

by | 30 svibnja, 2021

Sigurno ste u nekom trenutku čuli za “imposter syndrome”, odnosno sindrom varalice, a možda ste čak i napravili test na nekom internetskom portalu kako biste utvrdili imate li ga. I dok se tijekom pandemije puno govorilo da je introvertiranim osobama odlično sjeo rad od doma, neka istraživanja pokazuju da promjena radne okoline zapravo uopće ne pomaže, već upravo suprotno: mnogima je pojačao osjećaj sumnje u sebe, i može dovesti do ozbiljnih mentalnih stanja.

Što je sindrom varalice?

Imposter sindrom definira se kao trajna nesposobnost vjerovanja da su vaši uspjesi ovisni o vašim vlastitim sposobnostima. Drugim riječima, ako se ne osjećate kao da ste ‘zaradili’ svoj uspjeh ili se stalno osjećate kao prijevara na radnome mjestu – velika je šansa da patite od ovog sindroma. Ako ste se osjećali kao da ne pripadate svom radnome mjestu, da ga niste zaslužili, da kolege zaslužuju bolje pozicije od vas, da ne mislite da znate dovoljno, čak i onda kad stižu pohvale od uprave… I ako je taj osjećaj prevladavajuć u vašem radu, imate sindrom varalice, i nikako niste u tome usamljeni. Neka su istraživanja išla toliko daleko da su previdjela da čak 77 posto Velike Britanije pati od “impostera”, od toga 90 (devedeset!) posto žena.

Koja je poveznica rada od kuće i imposter sindroma?

I dok taj sindrom zapravo nije nikakva novost, tek se više o njegovim utjecajima tijekom rada od kuće počelo pričati posljednjih godinu dana. Naime, prelaskom ureda u vlastiti dom je, nakon prvotnih pozitivnih učinaka (brži fokus na posao, odrađivanje zadataka u kraćem roku i slično), ipak kristalizirao neke probleme. Dr. Susan David, psihologinja s Harvard Medical School, smatra da je prijelaz iz užurbanog uredskog života na zumiranje sastanaka u pidžami s djecom koja vrište u pozadini ili bučnom susjedstvu vrlo stresan pomak te razvija samokritičnost da bi netko baš sve mogao napraviti bolje od vas, a nema vas tko niti razuvjeriti. Određene nijanse koje smo nekada mogli dobiti u uredu, sada se gube preko poruka, e-mailova ili video kamere. Stoga zaposlenici teže procijenjuju kako njihove ideje dolaze do kolega. Neposredne, prirodne povratne informacije zaostaju, stvarajući prostor za sumnju – i jačanje sindroma varalice.

Nekima je, također, zamagljena granica posla i kuće mogla prouzročiti tjeskobu zbog lošeg učinka, što se može očitovati prekomjernim radom. Dr. Marie Barnes, izvanredna profesorica na Međunarodnom sveučilištu Florida specijalizirala se za industrijsku organizacijsku psihologiju, i u potpunosti vjeruje da je iznenadni i dvosmisleni prijelaz u puno radno vrijeme od kuće uzrokovao više sumnje u sebe i nesigurnost u pripadnost.

Mi smo društvena bića i teško je u potpunosti zamijeniti interakciju ljudi pomoću zaslona. No potrebno si je u međuvremenu osvijestiti ovaj problem i pokušati utišati ovaj sindrom varalice, a osobe na višim pozicijama trebale bi biti svjesne ovih potencijalnih problema njihovih zaposlenika.

Kako utišati sindrom varalice

Ne postoji čarobni lijek za sve ili brzo rješenje, ali postoje neke svakodnevne strategije za upravljanje sindromom varalice dok radite na daljinu:

  1. Klonite se sustavne introspekcije i analize svakog koraka. Tako ćete umanjiti negativne misli i osude.
  2. Budite dobri prema sebi i pokušajte pronaći rješenje za svoje nedoumice i probleme, a ne se verbalno kažnjavati.
  3. Koristite logiku za svaku svoju negativnu misao. Ako pomislite da ne pripadate na ovome radnome mjestu, zapitajte se je li to stvarno istina, sastavite i popis razloga zašto ste na određenoj poziciji i često ga čitajte.
  4. Zastanite i budite zahvalni na svim svojim mislima. Oni vas u svakom slučaju upozoravaju da nešto nije dobro, što vam daje priliku da promijenite svoj pogled na život, a i svoj smjer. Od traženja novog radnog okruženja ili pomoć terapeuta – odlučite sami što je za vas najbolje.

 

Foto: Unsplash