Zašto razmišljamo negativno i kako promijeniti tok misli usred navale negativnosti?

by | 3 siječnja, 2021
zašto razmišljamo negativno

Posljednjeg desetljeća ljudi su počeli shvaćati koliko negativan način razmišljanja utječe na svakodnevni život. Donošenje odluka, odnosi s drugim ljudima te pogled na ljudi i svijet mijenjaju se kad mijenjamo način razmišljanja.

Istraživanja su pokazala da ljudi imaju tendenciju držati se negativnosti i negativnog načina razmišljanja, a taj psihološki fenomen objašnjava zašto je negativni prvi dojam vrlo teško pretvoriti u nešto pozitivno te zašto je traume toliko teško izliječiti. U gotovo bilo kojoj interakciji ljudi češće primjećuju negativne stvari te se kasnije lakše i jasnije prisjećaju istih. Istraživanja su pokazala da ljudi više pamte traumatične iskustva od onih pozitivnih, uvrede od komplimenata, razmišljaju više o negativnim nego pozitivnim stvarima, reagiraju jače na negativna događanja nego na pozitivna.

Ova usredotočenost na negativno ide toliko daleko da je većini ljudi lakše raditi ako se usredotoče na negativne posljedice koje će pretrpjeti ako ne obave zadatak, nego da ono pozitivno što slijedi ako je taj zadatak dobro obavljen. Stoga, ako se nakon svađe s voljenom osobom ne možete usredotočiti niti na jednu njezinu vrlinu, ako u moru komplimenata koje ste dobili u danu vi i dalje mislite na onu jednu uvredu te ako vas sramotna situacija koja se dogodila prije pet godina boli kao da je bila jučer, sve to možete zahvaliti ljudskoj navici držanja za ono negativno.

Istraživanja su pokazala da djeca nakon što napune godinu dana počinju davati jače i brže reakcije na negativna događanja koja primijete oko sebe, nego na ona pozitivna. S obzirom na to da je negativan način razmišljanja nešto čemu se priklanjamo gotovo prirodno, postavlja se pitanje odakle ono dolazi? Znanstvenici tvrde kako je taj obrazac ponašanja utkan u naš genetski kôd. Naime, naši preci koji su živjeli potpuno drugim načinom života morali su biti usredotočeni na ono loše, opasno i ugrožavajuće jer u suprotnom ne bi preživjeli. Iako je s jedne strane naša usredotočenost na ono negativno način preživljavanja, danas nam te negativnosti ne treba u tolikoj mjeri. Ona utječe loše na naše odnose s drugim ljudima, sobom samima te na donošenje odluka.

Kako promijeniti negativan tok misli?

Negativan način razmišljanja postao je dio naše svakodnevice. No držanje za ono negativno i loše može utjecati na kvalitetu vašeg života te vam zadavati probleme kad pokušate biti optimistični. Nasreću, postoje razni načini na koje se možete osloboditi takvih misli.

Prestanite s negativnim monolozima

Kad primijetite negativne misli, najprije ih osvijestite te ih pustite od sebe tako što ćete misliti o nečem drugom ili o istim stvarima na drukčiji način. Primjerice, ako si neprestano ponavljate da nešto niste učinili dovoljno dobro, recite si da ste vrlo hrabri što ste probali kakav godi ishod tog vašeg rada bio.

Promijenite priču

Ako se neprestano prisjećate negativnih događaja, pokušajte iz njih izvući nešto pozitivno. Primjerice, ako vas uznemiruje trenutačna situacija u Hrvatskoj, prisjetite se svih onih osoba koje spremno pomažu svakoga dana te se i sami uključite koliko god možete. Na taj ćete način iz nečeg negativnog fokus prebaciti na nešto pozitivno.

Uvedite nove navike

Negativne misli savršen su razlog za mijenjanje starih i uvođenje novih navika. Primjerice, kad vas obuzmu negativne misli, zapišite ih u dnevnik i napišite što ćete sve učiniti kako biste se osjećali bolje. Istraživanja su pokazala da zapisivanjem misli rasterećujete svoj um te postajete samosvjesniji. Osim toga, možete otići u šetnju, trenirati, slušati glazbu koja vas umiruje ili čitati knjigu.

Dajte pozitivnim stvarima više pažnje

S obzirom na to da je ljudima gotovo prirodno lakše pamtiti i osvrtati se na ono negativno, mijenjajte to tako što ćete pozitivnim stvarima davati više pažnje. Jedan od način na koji to možete činiti jest vođenje dnevnika zahvalnosti ili zapisivanje barem jedne lijepe stvari koja vam se dogodila u danu.

Foto: NeONBRAND/Unsplash