Skrivene ovisnosti

by | 9 veljače, 2011

Ne možete preživjeti dan bez shoppinga, slatkiša ili pića? Vaša make up torbica prepuna je nekorištene kozmetike? Ako je tako, onda vjerovatno patite od skrivene ovisnosti

S vremena na vrijeme kažete sebi da zaslužujete nešto što će vam popraviti raspoloženje, u vidu novog ruža, cipela ili omiljene poslastice. Iako nema dileme da je to ok i savršeno normalno ponašanje, stručnjaci upozoravaju da su ovi stimulansi uvod u opasne skrivene ovisnosti. Bilo da se radi o nezdravom oslanjanju na shopping, hranu, vježbe, ili alkohol, najnovija istraživanja pokazuju da su pametne žene, poput vas, u mnogo većoj opasnosti da podlegnu ovisnosti nego ikada ranije!

Zašto je to tako?
Zato što u suvremenom svijetu (naročito u razvijenim zemljama) vlada prava epidemija stresa i depresije među ženama u četrdesetim godinama života, koja je izazvana prvenstveno promjenom strukture društva. Većina žena iz ove starosne grupe još uvijek ima djecu koja žive kod kuće, radi puno radno vrijeme i obavlja najveći dio obiteljskih i kućanskih obaveza. Iako neke od njih primjenjuju zdrave metode borbe protiv stresa, mnoge traže utjehu u hrani i alkoholu, ili pak shoppingu, kako bi ublažile svoje nezadovoljstvo. Ali, ne samo što imamo više razloga da posegnemo za nečim što će nas psihički podići – danas je i mnogo veća ponuda kompenzacija i do njih se lakše dolazi.

Što definira ovisnost?
Najočigledniji faktor utvrđivanja ovisnosti jest ako određeno ponašanje uzrokuje probleme u vašem životu, bez obzira na to radi li se o svađama s partnerom ili dekoncentraciji na poslu. Ipak, poricanje je jedno od osnovnih odlika ovisnosti, koje otežava registriranje i rješavanje problema. Osobe koje su suočene s ovom vrstom problema obično sebe uspoređuju s drugima i razmišljaju: “Pijem manje od mojih prijatelja!”, ili su sklone opravdavati se na neki način: “Suprug me optužuje da sam radoholičar, što nije istina – samo sam doista posvećena svome poslu.” Zato je izuzetno važno da budete iskreni prema sebi kada je riječ o posljedicama vašeg ponašanja.
Postoji širok raspon tendencija ka ovisnosti i svi se nalazimo u određenoj točki – neki ljudi strogo kontroliraju svoje želje i ponašanje, drugi se lako prepuštaju porivima, a većina se nalazi negdje na sredini. Vaše mjesto u tom životnom spektru ovisi o nekoliko različitih faktora, a odgoj i odnosi u obitelji su na prvome mjestu. Novija istraživanja pokazuju čak i genetsku uvjetovanost. Druga istraživanja, koja su bila usredotočena na biokemiju mozga, pokazuju da se neki ljudi rađaju s povišenom razinom kortizola (hormon stresa) i nižim razinama hormona dobrog raspoloženja (kao što je dopamin). Ovi ljudi su skloniji depresiji i anksioznosti od drugih ljudi, a osjećaji sreće i zadovoljstva su im manje bliski i teže ih održavaju. Ljudi s ovom vrstom neuravnoteženosti također iskazuju veću sklonost ka ekstremnom ponašanju da bi postigli dobro, pa makar kratkotrajno raspoloženje. Onda, koja je poruka? Ako pretjerujete u nečemu, što god to bilo, nema potrebe da se sramite. Međutim, važno je da preuzmete odgovornost za problem i da ga riješite. Evo o kakvim se skrivenim ovisnostima radi…

Iskustvo čitateljice
”Moje trošenje je gotovo uništilo moj život”
Marija P. (40) patila je od ovisnosti o shoppingu, koja je izmaknula kontroli. “Dok sam bila klinka, osjećala sam se dobro samo kada bih imala novu odjeću. Čim sam počela dobivati džeparac, razvila sam naviku kupovine da bih se oraspoložila. Na početku, to nije bilo osobito štetno, ali pretvorilo se u osnovni način kompenzacije kada sam se udala i novac mi više nije bio problem. Na početku braka, vješto sam skrivala troškove od supruga: ako bi primijetio novu haljinu, rekla bih mu da je zapravo odavno kupljena ili da sam je dobila od prijateljice. Zatim sam se počela zaduživati (čekovi, krediti, minusi) i sve slabije sam spavala – stalno sam razmišljala o tome kako da vratim dugove. A onda sam izgubila stalan posao i postala honorarac, pa više nisam mogla isplatiti svoje kredite. Na kraju smo morali prodati naš veliki stan i kupiti daleko manji da bismo podmirili moje dugove. Moj suprug je bio izvan sebe od bijesa, ali ipak je ostao sa mnom. Već nekoliko mjeseci posjećujem psihološko savjetovalište i mislim da sam na dobrom putu da se oslobodim stare, razorne navike.”

 

 

alkohol

Možda imate problem ako:

 

  • Osjećate sram zbog količine alkohola koju konzumirate, lažete o tome i pokušavate to sakriti

  • Često ne izvršavate obveze zbog pića – na primjer, uzimate slobodan dan na poslu zbog mamurluka

  • Pokušali ste, ali niste uspjeli smanjiti unos alkohola

 

Što se događa?

Budući da preporučena količina alkohola iznosi dvije do tri jedinice odjednom, zaista nije teško prekoračiti je. Zato je neophodna samokontrola i preispitivanje navika. Dakle, razmislite o tome koliko zaista pijete i na koji način to utječe na vaš život: biste li se bezrazložno posvađali s partnerom da ste bili trijezni? Biste li kasnili na posao da vas nije mučio mamurluk?

 

Rješenje:

  • Reorganizirajte svoj društveni život i započnite aktivnosti koje ne uključuju konzumiranje alkohola.

  • Nemojte jesti previše kasno – veće su šanse da ćete više popiti na prazan želudac.

  • Ako osjećate da vam je alkohol zaista potreban, obratite se liječniku.

 

shopping

Možda imate problem ako:

 

  • Lažete suprugu, obitelji ili prijateljima o troškovima

  • Vaši troškovi često premašuju vaše prihode

  • Kupujete stvari samo da biste se oraspoložili

 

Što se događa?

Nema ničeg lošeg u tome da se počastite ružem ako prolazite kroz loše razdoblje. Međutim, za mnoge žene ovo postaje navika nad kojom brzo izgube kontrolu. Potreba za uzbuđenjem koje donosi kupovina može biti način da se izbjegne suočavanje s dubljim osjećajima. Zanimljivo je da se kompulzivna kupovina obično manifestira u sferi make-upa i odjeće, vjerojatno zbog toga što žene povezuju izgled sa samopouzdanjem.

 

Rješenje:

  • Počnite zapisivati sve što ste kupili tijekom dana, i ako ste zaduženi, pronađite način da vratite dugove.

  • Povratite osjećaj osobne vrijednosti kroz neke zdravije aktivnosti. Pronađite neki hobi ili bilo što zbog čega ćete se osjećati dobro.

  • Isprobajte psihološko savjetovanje: usredotočite se na osjećaj osobnog vrednovanja da biste se oslobodili ovisnosti.

 

posao

Možda imate problem ako:

 

  • Stalno razmišljate o poslu

  • Vrijeme koje provodite na poslu narušava vaše odnose s partnerom, obiteljski život i prijateljstva

  • Osjećate anksioznost kada niste na poslu – čak i kada ste na godišnjem odmoru

 

Što se događa?

Velika posvećenost poslu često je način izbjegavanja problema i neugodnih osjećaja. Osim toga, možda se oslanjate na posao kao na jedini izvor samopouzdanja. U tom slučaju, svaki neuspjeh u toj sferi djelovat će poražavajuće i razorno na vaš život.

 

Rješenje:

  • Striktno se držite službenog radnog vremena. Ako je potrebno, zatražite pomoć kolega kako biste dovršili sve poslove do kraja radnog vremena.

  • Angažirajte se u nekim aktivnostima izvan posla, koje će vam pružiti osjećaj zadovoljstva i ostvarenosti.

  • Budite manje perfekcionist. Žene obično osjećaju pritisak da sve naprave maksimalno dobro. Umjesto toga, usredotočite se na to da sve zadatke obavite “dovoljno dobro”.

 

fitness

Možda imate problem ako:

 

  • Žrtvujete druge stvari u svom životu zbog treninga

  • Uznemireni ste, depresivni ili osjećate krivnju ako propustite trening

  • Ljudi često komentiraju vašu (pretjeranu) posvećenost vježbanju

 

Što se događa?

Redovna fizička aktivnost izaziva priljev hormona dobrog raspoloženja, što znači da može – kao i sve što podiže raspoloženje – uvjetovati pojavu ovisnosti.

 

Rješenje:

  • Sljedeći put kada osjetite nelagodu i nervozu zbog propuštenog treninga pokušajte se izboriti s tim osjećajem – brzo će se povući. Kada to naučite, sljedeći put lakše ćete se izboriti s osjećajem anksioznosti.

  • Odvojite dva ili tri dana za odmor tijekom tjedna. To će vam pomoći da se oslobodite navike.

  • Bavite se fizičkim aktivnostima na zabavniji način – upišite plesni tečaj. Naučite povezivati fizičku aktivnost s opuštanjem i zabavom, a ne s neodloživom obvezom.

 

hrana

Možda imate problem ako:

 

  • Se sramite svojih navika

  • Cijeli dan željno iščekujete slatko kao nagradu

  • Posežete za hranom kada ste pod stresom ili kada ste depresivni

 

Što se događa?

Mnogi od nas konzumiraju hranu da bi popravili raspoloženje, a čokolada i keks su sasvim prihvatljiv izbor. Ova “nagrada” postaje nezdrava samo ako je često uzimate ili se udebljate i loše se osjećate zbog toga.

 

Rješenje:

  • Napravite stanku. Umjesto da uzmete čokoladu ili keks, nazovite prijateljicu. Uvjerit ćete se da poriv za uzimanjem hrane često nestaje nakon toga.

  • Pronađite druge načine pomoću kojih ćete se izboriti sa stresom i dosadom. Šećite, obavite neki kućni posao ili čitajte knjigu.

  • (Za)volite svoje tijelo. Stavite gumicu oko ručnog zgloba i svaki put kada nešto negativno pomislite o sebi, uštipnite se. Smisao ove autocenzure je u tome da shvatite u kojoj mjeri ste samokritični, kao i da se oslobodite toga.

 

Fotografije: Shutterstock