Kao dijete obožavala je posjete doktoru dentalne medicine, a danas dr. Sara Krog u vlastitoj ordinaciji ima mnoštvo dječice kojima želi uljepšati svaki posjet ordinaciji. “Volim vidjeti konkretne rezultate svoga rada, a uz to me fascinira koliko važnu ulogu zdravlje usne šupljine igra u cjelokupnom zdravlju organizma”, kaže.
Kako to da ste odlučili ići u misije i koje su najveće lekcije koje ste sa sobom ponijeli iz dalekih zemalja?
Moja želja za misijama proizašla je iz potrebe da pomognem onima koji nemaju pristup osnovnim zdravstvenim uslugama, prije svega onim dentalnim. Želja za volontiranjem javila se još na fakultetu, ali nisam imala priliku otići u tako daleke zemlje.
Nakon pronalaska neprofitne organizacije Phillips Renner Foundation (PRF), odlučila sam upustiti se 2023. godine u prvu misiju u Africi. Radimo u vrlo teškim uvjetima, što je izazovno, ali na kraju to donosi onaj pravi osjećaj ispunjenosti. Do sada sam volontirala na dvije misije u Africi u Cape Verdeu i jednoj u Aziji, na Filipinima.
Najveće lekcije koje sam ponijela jesu skromnost, zahvalnost i svijest o tome koliko je važno pružati pomoć tamo gdje je najpotrebnija. Također, shvatila sam koliko je važno stvarati dugoročne promjene, a ne samo kratkoročne intervencije. Moja priča s misijama se nastavlja.
Koje su to lijepe, a koje teške strane Vašeg posla?
Lijep dio posla jest osjećaj kad pacijent izađe iz ordinacije zadovoljan i zdrav te kad primijetim stvarne promjene u njihovom životu, od samopouzdanja do boljeg općeg zdravlja.
Smatram da je u stomatologiji vrlo bitno konstantno učenje jer tehnologija brzo napreduje, što donosi nove izazove i inovacije.
Teško je, međutim, kad se suočavam s teškim slučajevima, poput pacijenata koji nisu redovito dolazili na preglede ili koji se suočavaju s ozbiljnim zdravstvenim problemima zbog zanemarivanja oralne higijene. Dentalna medicina jest kombinacija preciznosti i brige za ljude, ali zahtijeva i puno strpljenja i posvećenosti.
Što smatrate najvećim izazovom u vođenju vlastite dentalne ordinacije, a što najvećom nagradom?
Najveći izazov jest balansiranje između upravljanja administracijom i održavanja visoke kvalitete usluge. Vlasništvo ordinacije zahtijeva puno organizacije, vremena i, naravno, odgovornosti za sve pacijente koji odluče svoje zdravlje staviti u moje ruke.
Ponekad sam toliko posvećena ordinaciji i poslovnom okruženju da zaboravim na privatan život i slobodno vrijeme. Kao mlada osoba, učim raditi balans između privatnog i poslovnog života.
Najveća nagrada je, pak, zadovoljstvo kad vidim kako ordinacija napreduje, kad su moji pacijenti zadovoljni i kad iz godine u godinu vidim rast sebe i ordinacije. Ispunjava me kad pacijent izađe s osmijehom iz ordinacije i dobijem pozitivnu povratnu informaciju u smislu pohvale rada ordinacije i cijelog tima.
Čemu težite i kojem cilju stremite?
Moj cilj jest kontinuirano unaprjeđivanje kvalitete usluga koje pružam i širenje svijesti o važnosti oralnog zdravlja. Voljela bih kroz edukaciju pacijenata potaknuti promjene u njihovim navikama te stvoriti ordinaciju koja nije samo mjesto za liječenje već i za prevenciju i edukaciju.
Trudim se formirati jednu zajednicu u kojoj se pacijent kada dođe u ordinaciju osjeća ugodno, ulazi i izlazi s osmijehom i stekne neku rutinu dolaska na redovite kontrolne preglede.
Smatram da je prevencija nešto na čemu još dodatno moramo poraditi radi zdravstvene budućnosti naše djece i mladih.
Također mi je cilj završiti doktorski studij na Stomatološkom fakultetu u Zagrebu koji sam upisala ove akademske godine i steći titulu doktora znanosti iz područja dentalne forenzike i antropologije. To je još uvijek slabo poznato područje, ali je vrlo važno.
Da morate dati samo jedan savjet o oralnom zdravlju, koji bi to savjet bio i zašto?
Redovito perite zube, najmanje dva puta dnevno, i ne zaboravite koristiti konac za zube. Prevencija je ključ! Na taj način možete spriječiti mnoge ozbiljne probleme koji nastaju uslijed loše oralne higijene, a dugoročno ćete uštedjeti na skupim i bolnim tretmanima.
Uvijek preporučujem svojim pacijentima korištenje električne četkice za zube nakon treće godine života. Prema mnogim istraživanja, pacijenti puno dulje i učinkovitije četkaju svoje zube električnom u odnosu na manualnu četkicu.
Novije četkice u sebi imaju i mjerač vremena i svjetlosno upozorenje za pritisak da se četkicu ne bi previše stiskalo na zubno meso pa da ne bi došlo do recesije (povlačenja zubnog mesa). Konac je sastavni dio oralne higijene, a ljudi ga vrlo često izbjegavaju.
Koje su najčešće zablude koje pacijenti imaju o oralnom zdravlju?
Jedna od najčešćih zabluda je ta da je oralna higijena samo pranje zuba. Mnogi ne shvaćaju koliko je važna interdentalna četkica ili konac za zube, ovisno o veličini interdentalnog prostora, kao i redoviti kontrolni pregledi kod doktora dentalne medicine.
Higijena usne šupljine također je važan dio cjelokupnog zdravlja jer razne bolesti u usnoj šupljini mogu utjecati na zdravlje cijelog tijela. Također, puno ljudi misli da će se problemi sami “popraviti” ili da nije važno liječiti male karijese dok ne postanu ozbiljniji problemi.
Neke stvari koje sam naučila kad sam postala doktor dentalne medicine i koje volim savjetovati i svojim pacijentima sljedeće su: važno je četkati zube dvije minute, minimalno dva puta dnevno, obavezna je higijena interdentalnog prostora, ne ispirati usnu šupljinu nakon pranja zuba, količina paste za zube koja je potrebna veličine je zrna graška, kao i da je četkicu ili glavu četkice potrebno zamijeniti svaka tri mjeseca.
Koja je Vaša poruka onima koji možda odgađaju odlazak stomatologu zbog straha ili nelagode?
Razumijem da mnogi ljudi imaju strah od stomatologa, no važno je razumjeti da što se prije obratite doktoru dentalne medicine, lakše će i brže biti rješenje vašeg problema.
Danas moderna stomatologija pruža mnoge tehnike koje čine tretmane gotovo bezbolnima, a redoviti pregledi mogu spriječiti ozbiljne bolesti koje se mogu pojaviti ako se zanemare.
Vrlo je važno razgovarati sa svojim doktorom dentalne medicine i steći uzajamno povjerenje jer samo zajedno možete doći do rješenja.