Društvenim mrežama kruže videa čiji sadržaj iznimno šteti zdravlju mladih ljudi

by | 1 veljače, 2021
what i eat in a day

Društvene mreže mogu biti korisne na razne načine. Ljudi ih koriste kako bi se čuli s osobama koje žive daleko, kako bi pronašli podršku koju nemaju u stvarnom životu i kako bi istražili nove stvari.

Društvene mreže postale su moćan alat i glas onih koji se ne čuju, a koji trebaju publiku. No internet može biti vrlo mračno i opasno mjesto, a društvene mreže često promoviraju načine života i sadržaje koji se kose sa zdravim načinom življenja. Jedan od tih sadržaja su i “What I Eat in a Day” (što pojedem u danu) videa, u kojima wellness i fitness influenceri objavljuju sadržaj svojih dnevnih obroka putem TikToka i Instagram Reelsa. Stručnjaci kažu kako takva videa promoviraju nezdrav način života, poremećaje u prehrani, smanjuju samopouzdanje te povećavaju potrebu za toksičnim uspoređivanjem. I dok su djeca i mladi najugroženije skupine kada je u pitanju ovakav sadržaj, ovakva videa mogu naštetiti i odraslim osobama. (Pročitajte: Druga strana Instagrama: Pamela Perkić o tabuima, komentarima na račun izgleda i ispraznim sadržajima)

“What I Eat in a Day” videa nisu ništa novo, no problem je njihova popularnost

YouTube videa, blogovi, Instagram postovi te storiji u kojima se prikazuju nečiji dnevni obroci nisu novina. Blogeri koji “promiču zdrav način života” sa svojom mnogobrojnom publikom dijele kronološki raspoređene obroke te dnevne treninge. Ni mediji nisu izuzetak. Prenošenje prehrambenih navika popularnih i slavnih osoba tema je koja se često provlači u člancima. Takav je sadržaj popularan još od 2010. godine, no trenutačno na TikToku te Instagramu (Reels) doživljavaju ponovni procvat te postaju opasni za korisnike tih društvenih mreža.

Takva videa vode do toksičnog uspoređivanja

Činjenica je da nam društvene mreže nameću određene stvari, a da toga ponekad nismo ni svjesni. To se često događa i s hranom. Vidjeli ste sadržaj tanjura osobe koju smatrate primjerom te pomislili kako jedete previše? Ako vam je taj scenarij poznat, morate znati da ta osoba vrlo vjerojatno nije stručna te da se kod mijenjanja prehrane i kod želje za zdravijim načinom života morate educirati. No ljudi često preskaču edukaciju te se odlučuju živjeti načinima života koji vode druge osobe, ne znajući da je to krivo i nezdravo.

Takva videa vrlo rijetko promiču zdrav način života

Nutricionisti smatraju kako većina ovakvih videa promiču mršavost te potpuno zaboravljaju na to da postoje različita tijela, različite potrebe i različiti ljudi. “Kad ljudi koji imaju privilegiju biti prirodno mršavi neprestano naglašavaju samo vkastito tijelo, oni suptilno (a ponekad i izravno) sugeriraju da je njihovo tijelo i njihov način života jedini ispravan”, naglašava profesionalna dijetetičarka i certificirana savjetnica za inuitivno jedenje. Kad takve osobe promoviraju određen način (zdravog) života, poput intuitivnog jedenja, osobe koje imaju potpuno drukčije tijelo često smatraju kako ne mogu biti dio toga jer su jednostavno “drukčije”. U ovome često leži problem promicanja nezdravosti. Velika većina takvih blogera i influencera zaboravlja naglasiti da su tijela doista različita i da različita tijela mogu biti jednako zdrava bez obzira na brojeve, dimenzije i kilograme.

Društvene mreže prikazuju samo djelić stvarnosti

Ono što u trenucima uspoređivanja s drugim osobama moramo znati, činjenica je da baš nitko ne prikazuje cijeli svoj život na društvenim mrežama. Svi ponekad jedemo nezdravo, svima nam je nekada teško, svi imamo loše dane i svi imamo periode kada nam ništa ne ide od ruke. Imajte na umu da svi na društvenim mrežama dijelimo samo fragmente vlastitih života. “Realnost” društvenih mreža daleko je od stvarnog života, čija realnost zna biti puno teža i drukčija.

TikTok publika osobito je ranjiva

Iako ova videa postoje cijelo jedno desetljeće, moramo biti svjesni njihove toksičnosti i opasnosti u današnjim vremenima. Društvene su mreže postale i centri okupljanja djece koja, odrastajući u posve novim vremenima, često ne mogu izbjeći ovakve sadržaje. Suludo je pomišljati da jednom 12-godišnjem dječaku ili 14-godišnjoj djevojčici u svakom trenutku dana možete kontrolirati sadržaj koji će upiti. Statistike kažu kako je na TikTok društvenoj mreži 32,5 posto osoba starosti između 10 i 19 godina. Tako mlada publika u godinama je iznimne ranjivosti i neznanja koje dolazi iz nezrelosti. Takvoj je publici, dakle, vrlo lako formirati (krivo) mišljanje iz kojeg se često mogu roditi poremećaji prehrane i nezdravi načini razmišljanja o vlastitom tijelu i izgledu.

Takva videa ne pomažu, no neće nestati

Stručnjaci naglašavaju kako ovakva videa uglavnom ne pomažu ljudima. Svatko ima drukčije tijelo i to je lako zaključiti samo gledanjem. Različita tijela i različiti ljudi imaju različite potrebe. Nečiji “zdravi” obroci mogu biti nezdravi drugima. No iako češće toksična, ova videa neće nestati i neće prestati biti popularna. Ono što možemo učiniti kako bismo zaštitili sebe i druge je ne gledati ih, podijeliti ih i okarakterizirati kao nešto pogrešno te educirati ljude o toksičnosti ovakvih trendova. Ako i kad budete imali potrebu mijenjati prehranu i način života, uvijek se posavjetujte sa stručnim osobama i nemojte zaboraviti slušati svoje tijelo, osluškivati sve znakove koje vam ono šalje jer tu se uglavnom krije najveća istina.

@naomileanage

Episode 5/ The Series Finale of Eating Like A Kardashian! #whatieatinaday #foodvlog #kardashianlife #khloekardashian #healthymealideas #kardashians

♬ original sound – Naomi Leanage

Foto: Jason Briscoe/Unsplash