

Koliko ste se puta uhvatili kako “samo bacate oko” na ponudu zimskih kaputa – da biste se, sat vremena kasnije, našli kako bezumno skrolate kroz Zarina sniženja, s deset artikala u košarici?
Nama se to događa češće nego što bismo htjeli priznati. I na svu sreću, većina tih shopping sesija završava tako da, iscrpljeni od gledanja i uspoređivanja, jednostavno zatvorimo aplikaciju te zaboravimo i na košaricu i na kaput koji smo zapravo tražili. No zašto nas online kupovina može toliko iscrpiti? Zašto se nakon skrolanja često osjećamo prazno, neodlučno i nezadovoljno – više nego nakon klasične šetnje po trgovinama?
Kad kupujemo, u mozgu se aktivira centar za nagradu koji potiče oslobađanje dopamina – onog poznatog feel-good neurotransmitera koji nam donosi kratkotrajan nalet zadovoljstva kada primimo mail s potvrdom narudžbe. No taj osjećaj nestaje gotovo jednako brzo kao što se i pojavio. Upravo zato virtualno skrolanje kroz trgovine može nas uzbuditi više od stvarnog shoppinga – ali i ostaviti mentalno iscrpljenima.
Zašto nas online shopping iscrpljuje
Previše izbora umara
Choice fatigue ili iscrpljenost od previše izbora osobito dolazi do izražaja kad kupujemo online. Ako tražimo, primjerice, sivi kaput, lako ćemo pregledati na desetke modela, uspoređivati cijene, materijale i krojeve, čitati recenzije i vraćati se na iste stranice nekoliko puta. I prije nego što se odlučimo – već smo izgubili sate. S druge strane, kad odvojimo jedno popodne za šetnju po trgovinama, puno je veća vjerojatnost da ćemo nešto stvarno i kupiti.
“Istraživanja pokazuju da postoji paradoks izbora: volimo imati puno mogućnosti, ali kad ih je previše, to nas paralizira”, objašnjava stručnjakinja za marketing, Diedre Popovich, za Vogue. Online kupovina dodatno nas preplavljuje informacijama – recenzijama, cijenama, promocijama i veličinama – a sve to bez mogućnosti da išta vidimo, dotaknemo ili isprobamo. Takva neizvjesnost često dovodi do stresa, tjeskobe i frustracije.
Trošimo vrijeme (i živce)
Iako naizgled praktičniji od odlaska u dućan, online shopping često se pretvori u doomscrollanje. Za ovo je zaslužna priroda našeg mozga – kad nešto radimo što nam je zanimljivo i zabavno, u potpunosti uranjamo u taj zadatak, pa nam vrijeme prolazi puno brže nego inače. Kad su to stvari koje nas ispunjavaju, kasnije ćemo se osjećati zadovoljno, no kad provedemo sate u potrazi tog savršenog kaputa, da ga na kraju ne bismo pronašli, naravno da se osjećamo nezadovoljnima.
Sve smo svjesniji štetnosti pretjeranog shoppinga
Sve smo svjesniji negativnog utjecaja pretjeranog konzumerizma, što je bez sumnje jedna od pozitivnijih promjena posljednjih godina. Razmišljamo o podrijetlu proizvoda, etičnosti brendova, kvaliteti i održivosti – i sve to često nas dodatno iscrpljuje. Istraživanje objavljeno 2017. u časopisu “Journal of Business Ethics” pokazalo je da veće znanje o održivosti može stvoriti i veću dilemu, tjeskobu i nesigurnost kod onih koji pokušavaju živjeti odgovornije. Ukratko, što više znamo – to nam je teže odlučiti.
Kako kupovati online bez stresa
Najlakše rješenje bilo bi jednostavno odustati od online shoppinga – ali, realno, to nam ponekad nije izvedivo. Zato je ključno postaviti jasne granice. Ako tražite, primjerice, dugi sivi kaput, držite se samo toga. Ne zalazite u sekciju s popustima, ne skrećite prema novim kolekcijama i pokušajte se ograničiti vremenski – postavite si alarm ili timer. Kad osjetite da vas kupovina preplavljuje, odmaknite se od ekrana, prošećite ili udahnite svjež zrak pa se vratite s bistrijom glavom.
Ako, pak, primjećujete da često bezumno skrolate kroz omiljene shopping aplikacije dok pijete kavu ili čekate javni prijevoz, razmislite o tome da ih privremeno deinstalirate. Kad su manje dostupne, manja je i šansa da ćete ponovno upasti u taj začarani krug.




