Lice & Make-up LJEPOTA

Projekt “pan”: otkrijte zašto svi žele “vidjeti dno” svoje šminke

by Magda Dežđek

21.07.2025.
mindful beauty
mindful beauty

Ako vas privlače ideje održivosti, svjesne potrošnje i pojednostavljivanja, projekt pan mogao bi vas u potpunosti osvojiti. Nije riječ o uskraćivanju, već o ponovnom otkrivanju. Možda ste upravo u svojoj kozmetičkoj torbici sakrili svoje nove najdraže proizvode, pa ih samo trebate iznova upoznati.

Ljeto 2025. donijelo je novi val minimalističkih beauty trendova: od slow beautya do povratka osnovama kroz therapeutic laziness i caveman skincare rutine. Project pan savršeno se uklapa u tu filozofiju, s naglaskom na manje, ali bolje te emotivnu vrijednost proizvoda koje posjedujete.

Na TikToku su viralni videi gdje influencerice pokazuju kako im se mijenja doživljaj šminkanja kad svaki dan koriste isti ruž, nanose ga pažljivije, s više užitka i zahvalnosti. Mnoge se priključuju i iz ekoloških razloga jer koliko ste puta otvorili novi highlighter, a stari bacili gotovo pun?

Što je projekt pan

Bît ovog beauty koncepta jednostavan je: umjesto kupovanja novih proizvoda, odlučujete se posvetiti onima koje već imate i koristiti ih sve dok ne vidite pan, odnosno metalno dno ambalaže. Taj trenutak postaje mali beauty trijumf. No iza tog trenutka krije se i nešto dublje: osjećaj discipline, svijesti i nježnosti prema vlastitim navikama. Ovo je ujedno i dokaz da znamo stati, usporiti i posvetiti se stvarima koje smo zaboravili cijeniti.

U tom duhu, sve više pannerica ne bilježi samo “koliko su proizvoda potrošile” već i kako se osjećaju tijekom procesa. Tara, jedna od sugovornica u Vogue reportaži, opisuje završetak palete sjenila kao “euforiju i olakšanje”. S druge strane, kreatorica sadržaja Elease, poznata na društvenim mrežama kao @pan_de_replay, koristi tematske projekte inspirirane pop kulturom – od “Care Bears” do “Golden Girls” – kako bi panning učinila još zabavnijim i osobnijim. Za nju je cilj Projecta Pana “izgradnja odnosa s proizvodima, zajednicom i sobom”, proces koji, kako kaže, budi zadovoljstvo, povezanost i nježnost prema vlastitoj svakodnevici.

Kako započeti

Najprije dobro prekopajte svoju ladicu sa šminkom. Odaberite 3-5 proizvoda koje volite, ali koje nikad ne trošite do kraja. To mogu biti ruževi, korektori, rumenila, sjenila, ono što vam realno treba u svakodnevici. Zatim si postavite cilj: koristiti ih svakodnevno ili određeni broj puta tjedno. Nema pravila, nema pritiska. Neki čak bilježe napredak u rokovnicima, dok drugi snimaju mini dnevnik na društvenim mrežama, koristeći hashtagove poput #projectpan, #hittingpan i #shopmystash.

Što vam donosi

Jedna od najvećih promjena koju donosi ovaj izazov jest psihološka: prestajete gledati proizvode kao “zamjenjive” ili “potrošne” i počinjete ih cijeniti. Šminkanje postaje svjesniji ritual. Umjesto pitanja: “Što ću danas novo isprobati?”, počinjete se pitati: “Kako uživati u onome što već imam?”. A upravo u tome i leži čar ovog trenda – u vraćanju fokusa s konstantnog konzumiranja na stvarno uživanje.

U Reddit zajednicama poput r/PanPorn i r/MakeupRehab, korisnice svakodnevno objavljuju fotografije iskorištenih pudera, korektora i sjenila s gotovo sentimentalnom nježnošću. Nazivi poput Rehab Pan Challenge sugeriraju da je riječ o svojevrsnoj digitalnoj detoksikaciji gdje nije cilj zabraniti kupnju, već osvijestiti je. Umjesto rečenica: “Kupit ću si nešto za utjehu”, ovdje se slavi misao: “Proći ću kroz dan s ovim što već imam i bit će dovoljno”.

Foto: eternalcreative, iStock via Getty Images Plus