„Okruženi idiotima“ je nova senzacija iz Švedske

by | 13 listopada, 2018

Kad za knjigu kažemo da je „senzacija“, mislimo upravo na uobičajeno značenje te riječi – pravi izdavački fenomen

Brojni čitatelji i izdavači vole pratiti trendove i pokušati predvidjeti koja će sljedeća knjiga pokoriti svjetske top-liste. Rijetkima se njihova procjena ostvari jer – čudni su putevi knjiški. Najnoviji bestseler koji nije bio očekivan je knjiga švedskoga autora Thomasa Eriksona. Naslov odmah privlači pozornost, ali ono što je unutar korica izaziva pravo oduševljenje. „Okruženi idiotima“ je publicistički priručnik koji će ostaviti traga i pomoći mnogima.

Erikson je poznati stručnjak za komunikaciju i odnose među ljudima. No njegovo znanje nije usmjereno isključivo na psihologiju. U svojoj se dugogodišnjoj fascinaciji ovim područjem susreo s brojnim teorijama. Kao konzultant, imao je prilike isprobati razne pristupe, a u ovoj knjizi je sažeo onaj koji smatra najkorisnijim – suštinu Marstonosove psihološke studije ljudskog ponašanja i približio je običnom čitatelju. Ovo je ujedno i prva knjiga koja popularizira studiju koju koriste brojne svjetske tvrtke i organizacije prilikom zapošljavanja.

Erikson knjigu započinje primjerima situacija u kojima se ljudi nikako ne uspijevaju razumjeti te, posljedično, jedni druge nazivaju idiotima. Čitatelj ovog članka vrlo je vjerojatno nabasao na osobe s kojima nikako ne uspijeva doći „na zelenu granu“. Bez obzira na trud i strpljenje, s nekim je osobama gotovo nemoguće komunicirati. S druge strane, upravo te osobe drugima su najbolji prijatelji te divni bračni partneri i šefovi. Što se tu događa? Događa se to da se ljudsko ponašanje razlikuje prema određenom obrascu.

Autor je krenuo jednostavnim pristupom kako bi nam razjasnio složenu problematiku. Ljude je podijelio u četiri skupine, a svaku je obojio upečatljivom bojom. Boje se odnose na ponašanje koje je u određenom pojedincu dominantno. Imamo crveno, žuto, zeleno i plavo ponašanje. Osim toga, većina pojedinaca je mješavina boja, ali gotovo uvijek je samo jedna snažnije zastupljena.

Crveno ponašanje je ubrzano, nestrpljivo, vrlo odlučno, autoritativno i pokretačko. Žuti su kreativni, emotivni, slabije organizirani, ali vrlo nadahnjujući za sebe i druge. Zeleni su stabilni, vrijedni, nekonfliktni, pomirljivi i vrijedni. Plavo ponašanje karakterizira organiziranost, temeljitost, sporost u odlučivanju i nesklonost iznošenju mišljenja. Napominjemo da su ovo samo neke od značajki, niti blizu iscrpljene ovim opisom.

Thomas Erikson je iznimno oprezan u iznošenju svojih teorija, stavova i iskustava. Svjestan je da niti jedna knjiga nije čarobni štapić koji će vas pretvoriti u šarmantnog komunikatora kojeg će svi slušati i voljeti. Njegov je naglasak na ponašanju ljudi, a ne njihovom karakteru, tj. više-manje nepromjenjivim odrednicama u čovjeku. Na ponašanje se može utjecati, samo trebamo razumjeti što činimo, zašto i kako svojim postupcima utječemo na druge. Iz toga slijedi i razumijevanje drugih ljudi, a to je odličan put ka životu s manjim brojem neslaganja i razmirica – vjerojatno glavnim razlozima za stres koji može biti poguban za zdravlje. Zabavno napisana knjiga, koja na svakoj stranici donosi nešto novo i zanimljivo za svakoga. (Poetika, 129,00 kn)