Modna analiza: Svjedočimo li kraju ere visokih štikli?

by | 4 srpnja, 2025
Kraj ere visokih potpetica

Ne znam za vas, ali kao djevojčica zamišljala sam svoje odrasle dane poput uvodne špice iz filma “Vrag nosi Pradu” – ustajem ujutro uz glazbu, pažljivo biram savršenu poslovnu kombinaciju i jurim kroz užurbani grad, savršeno usklađena s ritmom metropole. Naravno – u visokim potpeticama koje mi nimalo ne ometaju hod, niti trčanje za javnim prijevozom, već sve zajedno čine filmski gracioznom scenom.

Očekivano, stvarnost baš i ne izgleda tako – kad ne radim remote, žurba na posao uglavnom izgleda kao sjedenje u automobilskoj gužvi, a visoke potpetice ostale su rezervirane za tek poneki izlazak, i to samo kad to outfit baš zahtijeva. A čini mi se da nisam jedina – na gradskim ulicama, ali i u barovima i klubovima puno je više uobičajeno vidjeti djevojke u niskim kitten potpeticama kakve su nekoć nosile etiketu “zastarjelih” i ponovno popularnim balerinkama. Izaći u klub u balerinkama prije samo pet godina bilo je nezamislivo, dok je sad standard, pa se nameće pitanje – svjedočimo li kraju ere visokih potpetica?

Prije petnaestak godina modnom scenom vladali su modeli poput Louboutinovih Very Privé Peep-Toe i Saint Laurent Tribute sandala – cipele vrtoglavo visokih potpetica kojima je dodatne centimetre davala platforma. Istovremeno, kultni modeli poput klasičnih crnih Louboutin salonki s crvenim potplatom, predstavljalo se kao must-have štikle. Prisjetimo se, upravo je Christian Louboutin jednom prilikom rekao da mu je “prioritet izgled, a ne udobnost”, no čini se da se situacija u stvarnom modnom svijetu pomalo mijenja.

Kraj ere visokih potpetica

FOTO: Pinterest

Kraj ere visokih potpetica

FOTO: Pinterest

Dok je milenijcima i dalje relativno privlačna ideja visokih potpetica, one generaciju Z, čini se, uopće ne zanimaju. Prema podacima analitičke tvrtke Edited, koje je objavio Business of Fashion, prodaja klasičnih stiletto štikli u 2024. godini pala je za 12 posto u odnosu na prethodnu godinu. S druge strane, zanimljivo je da je broj modela s visokom potpeticom u ponudi luksuznih brendova porastao za 21 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine, odnosno za čak 32 % u odnosu na 2023. godinu. Istovremeno, balerinke bilježe golem rast – 92 % više nego 2024., te čak 222 % više u usporedbi s 2023.

Balerinke, kitten pete, mokasine…

Činjenici da mlađe generacije ne privlače izlasci u vrtoglavo visokim potpeticama, moramo dodati da je ključnu ulogu vjerojatno odigrao i veliki zaokret u modnim trendovima. Primjerice, balerinke, koje godinama gotovo pa nisu postojale na modnoj sceni, godine 2022. počele su se polako vraćati na piste, da bi, dvije godine kasnije, postale jednim od najvećih trendova u modnom svijetu. I to u raznim izdanjima – mrežaste balerinke brenda Alaïa postale su apsolutni hit, a Chanel i Tory Burch ponovno su oživjeli svoje kultne modele.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Matilda Djerf (@matildadjerf)

Ubrzo su se popularizirali i drugi modeli niskih cipela – mokasine su ovog proljeća postale apsolutni hit, a nose se i Mary Jane cipele te kitten modeli s minijaturnom potpeticom. I to na apsolutno sve kombinacije – čak i na one koje smo prije desetak godina smatrali “nedovoljno laskavima”, poput midi i ravnih cipela.

“Pad prodaje štikli odražava širi pomak prema udobnosti, svestranosti i dugotrajnoj nosivosti. Dizajneri se tome prilagođavaju, a nedavne modne revije prikazuju stilove koji su bliži senzibilitetu suvremenog streetweara negoli tradicionalnim kodovima ženstvenosti“, objasnila je stručnjakinja za luksuznu modu i stilistica Isabel Bazzani za NSS magazine, pa otkrila i otkud porast u broju modela s visokim potpeticama u kolekcijama dizajnera kad se, očito – ne prodaju: “Štikle, kad se i pojave na pisti, često ne dolaze do pune proizvodnje, već su rezervirane za VIP narudžbe – što samo potvrđuje njihov status na današnjem tržištu. Iako štikle i dalje simboliziraju visoku modu i svečano odijevanje, njihova svakodnevna relevantnost sve više blijedi.”

FOTO: Pinterest