Što je zdravstvena anksioznost i kako je možete nadvladati?

by | 3 studenoga, 2020

Baca li vas svako grebanje grla ili glavobolja u očaj i navodi da simptome pretražujete na Googleu?

Briga o zdravlju je potpuno prirodna, ali koja je razlika između racionalnog opreza i anksiozne preokupacije? Zdravstvena anksioznost je pretjerana zabrinutost za zdravlje. Do nje dolazi onda kada strah da ćete se razboljeti postane toliki da loše utječe na svakodnevni život.

Preokupiranost razmišljanjem o dobivanju ozbiljne bolesti i bezrazložni strah i zabrinutost zbog nekih simptoma ukazuju na zdravstvenu anksioznost. Na primjer, svaka glavobolja se tumači kao tumor na mozgu, a bol u grlu ili trbuhu kao znak virusa COVID-19. Najgore od svega je to što anksioznost izaziva fizičke simptome poput ubrzanog rada srca, stezanja u grudima, probavnih tegoba, glavobolje i drhtavice. Ti simptomi se mogu pogrešno protumačiti kao znaci opasnih bolesti (srčani udar, rak želuca ili mozga). (Pročitajte: Gisele Bündchen ima sjajnu metodu smirivanja u stresnim periodima koju i sami možemo isprobati)

Anksiozni poremećaj pogađa između 1,3 i 10 % opće populacije, a podjednako je čest i kod muškaraca i kod žena. Zabrinutost za zdravlje također može biti simptom sveobuhvatnijeg anksioznog poremećaja, a podaci pokazuju da je, u proteklih nekoliko mjeseci, on u značajnom porastu.

Kako se zdravstvena anksioznost može prepoznati?

– Tražite dijagnozu na internetu onda kada se ne osjećate dobro. Zaokupljeni ste mislima da ćete dobiti neku tešku bolest.
– Provjeravate imate li kvržice ili promjene na tijelu ne samo redovito, već previše često, pa čak i više puta na dan.
– Svaki simptom tumačite kao potvrdu najgoreg mogućeg scenarija.
– Uvjereni ste da ćete oboljeti zbog genetskih predispozicija iako nalazi pokazuju da ne postoje realni razlozi za to.
– Izbjegavate redovne liječničke kontrole zbog straha da će vam otkriti neku ozbiljnu bolest.
– Briga o zdravlju remeti druga područja vašeg života. Ne možete spavati, nemate apetit, nedostaje vam koncentracija ili imate problem u komunikaciji s drugim ljudima.

Dobra vijest je ta da postoje mnogi načini na koje se zdravstvena anksioznost može premostiti. Mnogi ljudi ustručavaju se potražiti stručnu pomoć, a to je zapravo najbolja stvar koju mogu napraviti. Istraživanja pokazuju da je kognitivno-bihevioralna terapija posebno djelotvorna, ali postoje i druge djelotvorne metode. (Pročitajte: Jedna rečenica koja će smiriti anksioznost u trenu)

Pronađite aktivnost koja će vam pomoći da budete smireni i relaksirani. To može biti joga, meditacija, trčanje ili šetnja prirodom. Ograničite vrijeme koje provodite na društvenim mrežama. Ako vaši simptomi nestanu onda kad se udaljite od računala, ugasite TV i idite na trening. Nemojte zaboraviti da je za mentalno zdravlje važan dobar san, redovita fizička aktivnost, odgovarajuća hidratacija i prehrana, kao i povezanost s drugim ljudima.

Foto: YanPexels

SHAPE

© 2020 MEREDITH CORPORATION. SVA PRAVA ZADRŽANA. PRIJEVOD SHAPE US IZDANJA, OBJAVLJENO UZ DOZVOLU KORPORACIJE MEREDITH. ZABRANJENA JE REPRODUKCIJA NA BILO KOJI NAČIN, NA BILO KOJEM JEZIKU U CJELINI ILI DJELOMIČNO, BEZ PRETHODNE PISMENE DOZVOLE.