Zašto popularne dijete nikad nisu potpuno učinkovite?

by | 17 siječnja, 2021
efikasnost dijeta

Jedno je bitno zapamtiti: nema čarobnog štapića niti brzih rješenja kad je riječ o višku kilograma.

Mnoge trendi dijete (i tu ne mislimo na konzumiranje jedne jabuke dnevno, nego pomno planiranih jelovnika od kojih ste vrlo vjerojatno neke i probali), gotovo nikad nisu potpuno učinkovite. Nakon brzih rezultata i gubitka određenog broja kilograma, mršavljenje stane. Zašto je to tako?

Svake godine u svijetu se pojavi bar jedna hit dijeta. Na brzinu stekne pobornike, obećava brze rezultate, te prikazuje iskustva korisnika koji su postigli čudo. Puni nade, krenete na novu dijetu, izgubite do pet kilograma i onda zapnete. Zvuči poznato? Ovo je priča koja se događa milijunima ljudi. Greška nije u vama, ona je u principima na kojima se baziraju popularne dijete. Evo zašto takve dijete nisu učinkovite i kako organizirati prehranu tako da vam se kilogrami nikad više ne vrate.

Na većinu popularnih dijeta primjenjiva su sljedeća pravila:

1. One doista pomognu u skidanju početnib kilograma.
2. Gotovo nitko ne postigne ciljanu kilažu.

Zašto popularne dijete nisu učinkovite?

Nijedna popularna dijeta u suštini nije nova niti revolucionarna
Svatko tko prati trendove kad je riječ o dijetama može primijetiti da nijedna od njih ne donosi nekakve novosti. To su uglavnom isti savjeti o prehrani, upakirani u novo ruho. Ipak, uz sve njih pojavljuju se pridjevi: najbolja dijeta, najučinkovitija dijeta, jedinstvena, nova. (Pročitajte: Stručnjaci su izdvojili najbolje i najgore dijete 2020. godine)

Neke od dijeta baziraju se na povećanom unosu vlakana, i tu nema ništa novo, jer većina zdravstvenih organizacija stvarno preporučuje prehranu bogatu vlaknima. Sljedeći set dijeta bazira se na smanjenom unosu ugljikohidrata. Ovo opet nije novost – poznato je da šećeri doprinose stvaranju masnih naslaga. Svaka od ovih dijeta bazira se na istom principu i na istim namirnicama, mijenjaju se samo recepti.

Ne smijemo zaboraviti ni keto dijetu. Ova dijeta jedna je u nizu mesnih dijeta, načina prehrane koji potenciraju proteine životinjskog podrijetla na račun svih ostalih namirnica. Promoviraju ketozu, stanje u koje tijelo upadne kada potroši energetske rezerve. Važno je imati na umu da ovakve dijete nose visoke zdravstvene rizike.

Za sve ove grupe dijeta zajedničko je to da promoviraju jednu vrstu namirnica, dajući joj prednost nad drugim vrstama i da zahtijevaju uistinu restriktivne planove prehrane.

Ljudima je neophodna raznovrsna prehrana
Davati prednost jednoj grupi namirnica i bazirati na njoj prehranu i to dugoročno, pogubna je odluka, kako smatraju nutricionisti. “Našim tijelima je potrebna raznovrsnost prehrane”, upozorava Shana Minei Spence, nutricionistkinja iz New Yorka. Ona objašnjava da svaka namirnica sadrži različitu koncentraciju mikronutrijenata: vitamina i minerala. Da bismo osigurali dovoljnu količinu mikronutrijenata, moramo unositi različite namirnice.

Isto se odnosi i na makronutrijente: proteine, šećere i masti. Šećeri su nam potrebni jer su primarni izvor energije. Proteini grade naše mišiće. Čak i masti imaju svoju funkciju – one su tu da zaštite naše organe i da pomognu apsorpciju nutrijenata.

Danas su najpopularnije dijete bazirane na niskom unosu šećera i velikoj količini proteina. Bacile su u sjenu dijete bazirane na nemasnoj prehrani koje su desetljećima bile najpopularnije.

“Istraživanje je pokazalo da dijete koje preferiraju jedan tip namirnica, poslije 12 tjedana imaju apsolutno isti učinak na kilažu kao i dijete koje sadrže sve makronutrijente, ali sa smanjenim brojem kalorija. Dakle, njihova učinkovitost nije veća, ali zdravstveni rizici jesu”, upozorava Spence.

Zašto popularne dijete nikada nisu potpuno efikasne?

Nemojte započinjati dijetu koja je bazirana na prodaji vlastitih proizvoda
Mnoge popularne dijete, poput South Beach Diet, F-Factor dijete, Atkins dijete ili Whole30, prate prodajni kanali na kojima se nude specijalizirani proizvodi, što vam treba biti znak za uzbunu. Tvorcu ovakve dijete primarni cilj je zarada, a ne vaša dobrobit.

“Ovi proizvodi su prerađeni i njihova je vrijednost manja nego da sami pripremite obrok od svježih namirnica”, upozorava Cynthia Sass, dr. medicine. Osim što nas odgovaraju od pripreme svježih i kvalitetnih obroka, ovi gotovi proizvodi često su izvor alergena. Njihova mana je i to što koriste umjetne zaslađivače poput stevije, pa će nam prirodna hrana biti manje ukusna.

Vrlo restriktivna prehrana vodi ka brzom, ali nestabilnom rezultatu
Ako proguglate neke od najpopularnijih dijeta, naći ćete milijune iskustava oduševljenih korisnika koji su brzo skinuli nekoliko kilograma. Vrlo vjerojatno, njihova su iskustva točna. No, pravo je pitanje, što se s njima dogodilo tri mjeseca kasnije? (Pročitajte: 5 razloga zbog kojih ne mršavite unatoč dijeti i vježbanju)

Istraživanja pokazuju da se kod popularnih dijeta, nakon početnog uspjeha, ulazi u fazu mirovanja. Organizam je iscrpljen, prelazi u mod očuvanja i metabolizam se usporava. Gubljenje kilograma je sada otežano.

“Oduševljene ispari, ljudi se umore i odustanu jer slabo napreduju”, kaže Spence.

Čak su dvije studije, jedna iz 2015. i jedna iz 2020. pokazale da oko 70 posto korisnika popularnih dijeta za šest mjeseci vrati sve kilograme koje su izgubili u prvim tjednima.

Pa, što je onda rješenje?

Jedina uspješna dijeta je ona dijeta koje ste se u stanju pridržavati mjesecima. Brzih rješenja, jednostavno, nema.

Najbolja dijeta i jedina uspješna, kažu nutricionistkinje, jest ona koja vam osigurava raznovrsne namirnice. Ovakva dijeta mora sadržavati obilje voća, povrća, cjelovitih žitarica. Trebala bi sadržavati i visokokvalitetne proteine. Prilikom pripreme hrane ne biste trebali koristiti dodatne zaslađivače i šećere, prerađene žitarice, gotovu hranu, ni aditive.

To znači: pravac tržnica po svježe namirnice i sami sebi pripremajte ovakav tip obroka. Budite ustrajni i za tri mjeseca biste trebali imate stabilne rezultate. (Pročitajte: Želite izbjeći gužvu na placu? Imamo 4 zamjenske ideje za nabavku hrane)

Foto: Any Lane/Pexels