3 načina na koja vježbanje utječe na naše mentalno zdravlje

by | 27 listopada, 2020

Vježbanje utječe na mentalno zdravlje jer kad radite na tijelu, jačate um

Kognitivne sposobnosti
Najnovija istraživanja provedena na Sveučilištu u Baselu u Švicarskoj i Sveučilištu Tsukubi u Japanu otkrila su da timski sportovi i oni s izravnim protivnikom, poput nogometa i tenisa, imaju veći efekt na kognitivne sposobnosti od samostalnih fitness aktivnosti.

Istraživanja su se bavila i analizom 80 studija koje pokrivaju različite vrste i aspekte vježbanja – uključujući trening snage, trening izdržljivosti i intenzitet vježbanja i kako oni utječu na kognitivne performanse. Iako je utvrđeno da sve vrste vježbanja povećavaju kognitivne sposobnosti (zajednički naziv za sposobnost pamćenja, učenja, analiziranja), najveću korist donosi sport koji kombinira složeni niz pokreta i interakciju s drugim igračima. (Pročitaj: Otkrivena je tajna najdjelotvornijeg treninga visokog intenziteta)

Beneficije dolaze u obliku rasta novih moždanih stanica i neuronskih veza u frontalnom režnju. Jedan od istraživača sa Sveučilišta u Baselu, dr. Sebastian Ludyga poručuje da su timski sportovi posebno dragocjeni za poboljšanje kognitivne sposobnosti jer prisiljavaju naš mozak da brzo reagira pod pritiskom na “pomalo nepredvidiva kretanja naših suigrača ili protivnika”. Inače, izvještaj je opovrgnuo teoriju da što više vježbate postajete više “mentalno fit”. Prema nalazima, vrsta vježbanja ima puno veću ulogu od njezine učestalosti ili trajanja.

Pamćenje
Aerobne vježbe igraju posebno veliku ulogu u pamćenju, kako kaže dr. Wendy Suzuki, profesorica neurologije i psihologije iz Centra za neurološku znanost Sveučilišta u New Yorku.

“Kad vježbate, vašim tijelom struji širok spektar neurokemikalija, uključujući faktore rasta koji stimuliraju rađanje potpuno novih moždanih stanica u hipokampusu. To je područje mozga koje je presudno za čuvanje dugoročne memorije”, objašnjava Wendy jedan od načina kako vježbanje utječe na mentalno zdravlje. “Koristim to saznanje kao osobni motiv da nastavim trenirati svaki dan.”

Nedavna studija objavljena u časopisu Journal of Alzheimer’s Disease otkrila je da je primijećeno 47 posto poboljšanja u pamćenju kod grupe ljudi koja je godinu dana radila aerobne vježbe u odnosu na one koji su radili samo vježbe istezanja. Dokazano je da aerobni treninzi povećavaju protok krvi u hipokampus. Upravo ovo može pomoći kao zaštita od gubitka pamćenja onima koji imaju rizik od demencije ili Alzheimerove bolesti. (Pročitaj: 3 vježbe za leđa i stražnjicu u trajanju od 10 minuta idealne za svaku mamu)

Raspoloženje
“Dovoljan je jedan set vježbanja da bi vam poboljšao raspoloženje”, kaže dr. Suzuki. Svaki put kada treniramo, potičemo naš mozak da oslobađa kemikalije poput serotonina (koji regulira raspoloženje, san i glad) i naš prirodni podizač raspoloženja, endorfin.

Studija iz 2019. godine objavljena u Preventive Medicine otkrila je da ljudi koji rade treninge snage ili se bave aerobnim aktivnosti poput brzog hodanja, trčanja i vožnje bicikla imaju smanjenje simptoma depresije.

Istraživanja također pokazuju da vježbanje može poboljšati kvalitetu i dužinu sna, što je važno za mentalno zdravlje i raspoloženje. Raznovrsno i dugoročno treniranje čak može trajno promijeniti strukturu i funkciju našeg mozga na bolje, kaže Suzuki. “Dobra vijest je ta da možemo na jednostavan način eksperimentirati kako bismo otkrili koja nas vrsta pokreta dovodi u najbolje raspoloženje. Nekima će to biti ples uz omiljenu pjesmu u dnevnoj sobi, za druge će to biti trčanje pet kilometara u prirodi.”

Foto: Guliver/Thinkstock

HEALTH

© 2020 HEALTH MEDIA VENTURES INC. SVA PRAVA ZADRŽANA. PRIJEVOD HEALTH US IZDANJA, OBJAVLJENO UZ ODOBRENJE HEALTH MEDIA VENTURES INC. REPRODUKCIJA NA BILO KOJI NAČIN, NA BILO KOJEM JEZIKU U CJELINI ILI DIJELOM, BEZ PRETHODNE PISMENE DOZVOLE JE ZABRANJENA.