Trebate li voditi računa o kombiniranju namirnica?

by | 25 siječnja, 2021
kombiniranje namirnica

Pristalice teorije kombiniranja hrane kažu da neke namirnice ne bi trebalo miješati, tj. jesti zajedno. Saznajte koje su dobre kombinacije hrane.

Nutricionistkinja Cynthia Sass kaže da postoje tri potencijalne strategije u kombiniranju namirnica, ali samo jedna ima znanstvenu osnovu. Fokusiranje na raznovrsnu, uravnoteženu prehranu s puno cjelovitih namirnica ipak je najbolja taktika i nutritivna preporuka. Evo što trebate znati.

Ne treba izbjegavati kombiniranje određenih namirnica

Jedno od pravila kombiniranja hrane kaže da ne treba miješati određene makronutrijente (proteine, ugljikohidrate i masti). Prema ovoj teoriji, istovremeni unos određene hrane ometa probavu – zbog različitih potrebnih enzima, ili različite razine pH vrijednosti, ili brzine probave ove hrane. Pristalice ove teorije vjeruju da tada hrana “truli” u tijelu, što dovodi do stvaranja toksina i izaziva zdravstvene probleme. Istina je da ova pravila kombiniranja hrane nemaju puno smisla. Vaše tijelo vrlo dobro funkcionira i oslobađa enzime potrebne za probavljanje obroka bez obzira na to što ste konzumirali. Mnoge pristalice teorije o kombiniranju hrane tvrde da ćemo se udebljati ako se ne pridržavamo ovog pravila. Međutim, ako se hrana ne probavi pravilno, rezultat je malapsorpcija, odnosno loše preuzimanje hranjivih tvari. Loša probava dovodi do tekuće stolice ili proljeva, i gubitka težine, a ne debljanja. Velika većina ljudi ne prakticira kombiniranje hrane, pa opet nemamo epidemiju malapsorpcije i gubitka težine. Također, mnoštvo pojedinačnih namirnica sadrži kombinaciju makronutrijenta. Na primjer, orašasti plodovi sadrže masnoće i proteine, a leća ugljikohidrate i proteine. Da su principi teorije o kombiniranju hrane točni, vaš organizam bi teško probavljao ove namirnice, čak i ako ih jedete same. Osim toga, u pet područja svijeta poznatih kao Plave zone – gdje ljudi žive najduže i najzdravije – stanovnici se ne pridržavaju pravila kombiniranja hrane. Zapravo, visok postotak građana živi 90 i više godina, a stope pretilosti i drugih bolesti su prilično niske. Konačno, određeni parovi namirnica koji izravno prkose pravilima kombiniranja hrane zapravo mogu pomoći u poboljšanju apsorpcije hranjivih tvari (više o tome u nastavku). Ni istraživači nisu otkrili značajnu razliku u količini gubitka kilograma ili promjenama tjelesnog sastava između ispitanika koji su slijedili smjernice za kombiniranje namirnica i onih koji su imali uravnoteženu prehranu. (Pročitajte: Nova istraživanja pokazala su vezu između sporijeg starenja i ove vrste prehrane)

Crna čokolada i jagode: neke kombinacije hrane imaju smisla

Koje su dobre kombinacije hrane? Postoje parovi namirnica koji pojačavaju apsorpciju određenog nutrijenta ili hranjivih sastojaka. Na primjer, samo 2 % do 20 % željeza iz biljne hrane, koje se naziva ne-hem željezo, prolazi iz vašeg probavnog trakta u krv. Ali uz konzumiranje namirnica koje sadrže vitamin C, povećava se apsorpcija ne-željeza čak šest puta. Iz tog razloga se potiče kombiniranje namirnica koje nas opskrbljuju s obje hranjive tvari, a posebno vegane. (Pročitajte: Odlične, jednostavne i ukusne alternative ugljikohidratima)

To su na primjer parovi namirnica: brokula (željezo) s rajčicom (vitamin C), crni grah (željezo) s crvenom paprikom (vitamin C), kelj (željezo) s narančama (vitamin C) i tamna čokolada (željezo) s jagodama (vitamin C). Također, pokazalo se da zdrave masti značajno povećavaju apsorpciju vitamina i antioksidanasa topivih u masti iz voća i povrća. U jednoj studiji, odrasli su apsorbirali znatno više beta-karotena i iz umaka od rajčice i iz mrkve kad su ih jeli s avokadom, zdravim izvorom masti. Druga istraživanja otkrila su da se u suštini nijedan karotenoidni antioksidans nije apsorbirao iz salata prelivenih umakom bez masti u usporedbi s visokom razinom apsorpcije kada se koristio umak s punim mastima. Uparivanje voća sa zdravim mastima poput orašastih plodova, sjemenki ili maslaca / maslaca od orašastih plodova, maslina ili avokada pomoći će vam da dobijete više makronutrijenata. Kao bonus, također će bolje regulirati razinu glukoze i inzulina u krvi, koji mogu skočiti kad se voće konzumira samo. (Pročitajte: Kakvu hranu jesti za bolje raspoloženje)

Zaključak o kombiniranju hrane

Nema razloga da se fokusirate na pravila kombiniranja hrane koju treba i ne treba jesti zajedno. Naravno, osim ovih navedenih primjera, kad određeni parovi namirnica mogu pojačati apsorpciju hranjivih sastojaka. Najbolji način kako da unesete širok spektar hranjivih sastojaka je taj da što više jedete cjelovite namirnice umjesto prerađenih i da konzumirate raznovrsnu hranu. Osim toga, može pomoći i uspostavljanje dosljedne rutine, kao što je jedenje tri do pet obroka dnevno u približno isto vrijeme. (Pročitajte: Redovito trčite? Ovih 7 namirnica učinit će vas bržima i dat će vam dovoljno energije)

Foto: Ella Olsson/Unsplash