Stručnjaci su izdvojili najbolje i najgore dijete 2021. godine

by | 12 siječnja, 2021
najbolje i najgore dijete

U.S. News and World Report objavio je “Najbolje dijete 2021. godine“, listu koju svake godine sastavlja tim stručnjaka. Oni procjenjuju suvremene i popularne dijete na osnovi njihove sigurnosti, hranjive vrijednosti, toga koliko je lako slijediti plan takve prehrane i koliko su one učinkovite za mršavljenje. Najbolje dijete također moraju biti učinkovite u prevenciji dijabetesa i srčanih bolesti, te se prate i studije o ovim efektima. Otkrijte koja je najbolja dijeta po mišljenju stručnjaka.

Ovo su najbolje dijete

1. Mediteranska dijeta
Potpuno očekivano, mediteranska dijeta opet je na vrhu. Zna se da je ovaj način prehrane zlatni standard ne samo za prehranu nego i za prevenciju bolesti, wellness i dugovječnost. Mediteranska dijeta je bogata povrćem, voćem, ribom, orasima, mahunarkama (grah, leća, grašak, slanutak) i maslinovim uljem. Oštro ograničava prerađenu hranu i šećer, kao i crveno meso, a pruža širok spektar antiupalnih antioksidanasa. Brojne studije pokazale su da ljudi koji žive u zemljama koje graniče sa Sredozemnim morem i imaju tradicionalnu prehranu u toj regiji, žive duže i imaju niže stope kroničnih bolesti, uključujući bolesti srca. Također se pokazalo da mediteranska dijeta omogućuje kvalitetnije spavanje i štiti od depresije. Mediteranska dijeta je nutritivno uravnotežena, međutim, to je stil prehrane, a ne dijeta orijentirana na pravila. Zbog toga ne postoje smjernice za određene porcije, kalorijske ciljeve ili sastav obroka. Možete izgubiti na težini jednostavno fokusirajući svoju prehranu na više proizvoda bogatih vlaknima umjesto unošenja prerađene hrane. (Pročitajte: 5 načina na koje ćete svako povrće pretvoriti u ukusan i sladak obrok)

2. DASH dijeta
DASH je skraćenica od Dietary Approaches to Stop Hypertension, u prijevodu – Dijetetski pristupi zaustavljanju hipertenzije. Međutim, ova dijeta nije samo za ljude s visokim krvnim tlakom. Ovaj način prehrane promovira Nacionalni institut za srce, pluća i krv. DASH dijeta pozajmljuje elemente mediteranske prehrane, ali to je vrlo specifičan način prehrane koji je visoko ocijenjen u raznim istraživanjima. Osim toga što je učinkovita u smanjenju krvnog tlaka, DASH dijeta se u studijama pokazala kao dobar režim prehrane i za mršavljenje, zaštitu zdravlja srca, kao i smanjenje rizika od dijabetesa tipa 2, metaboličkog sindroma i određenih karcinoma. DASH preporučuje određene porcije iz različitih skupina hrane, ovisno o dnevnim potrebama za kalorijama. Ova dijeta zapravo postoji više od dva desetljeća i prilično je jednostavna. Iako stopa mršavljenja pomoću ove dijete može biti spora, dugoročno je održiva. Jedino otvoreno pitanje jest nedostatak alternativa životinjskim proteinima za one koji traže vegetarijanski i veganski plan prehrane. (Pročitajte: Koliko je slanutak zapravo zdrava namirnica?)

3. Fleksitarijanska prehrana
Fleksitarijanska dijeta je ponajprije vegetarijanska dijeta s povremenim uključivanjem mesa ili ribe. Brojne studije su pokazale da je prelazak na dominantno biljnu prehranu povezan s nižom tjelesnom težinom i smanjenom učestalošću kronične bolesti, uključujući poboljšane markere metaboličkog zdravlja, krvnog tlaka i smanjenog rizika od dijabetesa tipa 2. Ne postoji jedan način za provođenje fleksitarijanska prehrana. Važno je obratiti pažnju na to koliko se na tjednoj bazi konzumiraju životinjski proizvodi ili cjelokupni sastav dnevnih obroka u pogledu porcija proizvoda, cijelih zrna itd. Najbolji način za slijediti fleksitarijansku prehranu je taj da maksimalno povećate unos cjelovite biljne hrane i smanjite unos visokoprerađene hrane, čak i ako se radi o potpuno biljnom proizvodu. Prijedlog jela može uključiti žitarice, lisnato zeleno povrće, kvinoju, leću i tahini, sve do veganskog burgera s pomfritom. (Pročitajte: Sve što trebate znati o vegetarijanskoj prehrani)

najbolje i najgore dijete

4. VV (prije Weight Watchers) dijeta
VV dijeta je visoko rangirana jer je dobro istražena, već dugo u primjeni i nije ekstremna u svom pristupu. Novija inačica postavljena je na drukčiji način, s opcijama kako slijediti plan zasnovan na prehrambenim i životnim preferencijama članova. Članovi VV-a također mogu pristupiti osobnim trenerima, aplikaciji, tragačima, receptima, informacijama o fitnessu i usluzi razgovora 24/7. Postoji čak i opcija za one koji žele stvoriti zdrave navike bez fokusiranja na gubitak kilograma. VV plan je prilagodljiv, i za razliku od starih školskih komercijalnih programa mršavljenja, nijedna kupovina hrane nije kao takva potrebna. Potencijalni nedostatak mogu biti troškovi koji variraju ovisno o izabranom planu. VV dijeta može biti dobar izbor za ljude koji napreduju kada su dio grupe, vole koristiti digitalne alate i preferiraju plan prehrane koji pruža strukturu, ali omogućava fleksibilne izbore.

5. Dijeta klinike Mayo
Ova dijeta dolazi iz visoko cijenjenog američkog akademskog medicinskog centra i fokusirana je na integriranu zdravstvenu zaštitu, obrazovanje i istraživanje. Dijeta klinike Mayo se zasniva na iskustvima, isprobanim i istinskim zdravim navikama. Stavlja snažan naglasak na 30 minuta fizičke aktivnosti većinu dana u tjednu, veći unos cjelovitih namirnica, uključujući povrće, voće, integralne žitarice i zdrave masti i ograničavanje šećera na ono što se prirodno nalazi u voću. Dijeta klinike Mayo uključuje dvije faze. Prva naglašava 15 ključnih navika na koje se treba fokusirati, bez brojanja kalorija. Poslije dva tjedna, sljedeća faza uključuje identificiranje koliko kalorija biste trebali unijeti. Cilj je izgubiti ili održati težinu i kalorije unositi na zdrav, uravnotežen način. Nijedna vrsta hrane nije potpuno zabranjena jer dijeta naglašava dugoročan, održiv pristup načinu života. Postoji i digitalna verzija programa prehrane koja sadrži personalizirane planove obroka, recepte, vodiče za kontrolu porcija, motivaciju, savjete, časopise o hrani i fitnessu… Stranica također sadrži priče o uspjehu koje uključuju i muškarce i žene koji su na ovaj način skinuli suvišne kilograme i poboljšali svoje zdravlje. (Pročitajte: Odlične, jednostavne i ukusne alternative ugljikohidratima)

6. MIND dijeta
MIND dijeta kombinira aspekte mediteranske dijete i DASH dijete kako bi stvorila način prehrane usredotočen na zdravlje mozga – uključujući prevenciju demencije i starosnog kognitivnog opadanja. Ali MIND dijetu možete pratiti i radi gubitka kilograma i ukupnog wellnessa. Umjesto postavljenog plana obroka, osnovna direktiva MIND-a je da jedete više od 10 namirnica koje štite mozak, poput zelenog lisnatog povrća, oraha, bobica, graha, maslinovog ulja, cijelih zrna žitarica, ribe, mesa i vina (ne više od jedne čaše dnevno, po mogućnosti crveno). U planu je i pet namirnica koje treba izbjegavati, a za koje se pokazalo da ometaju zdravlje mozga: maslac i margarin, sir, crveno meso, pržena hrana, pecivo i slatkiši. Budući da je MIND dijeta novija i od mediteranske dijete i od DASH-a, manje je studija o njezinoj djelotvornosti. Međutim, objavljeno istraživanje je impresivno. U jednoj studiji u kojoj je sudjelovalo gotovo tisuću starijih osoba, oni koji su se najviše pridržavali MIND dijete imali su 53 % niži rizik od razvoja Alzheimerove bolesti u usporedbi s onima koji su od nje najviše odstupali. Loša strana ove dijete je to što je teško pretvoriti smjernice u konkretne planove i recepte obroka.

Dijete koje su slabo rangirane

Dijete koje su imale najnižu ocjenu jesu Dukan dijeta na posljednjem mjestu i Keto dijeta kao pretposljednja. Ovi planovi prehrane mogu na početku rezultirati gubitkom kilograma, ali gube bodove zbog svoje restriktivnosti, potencijalnog nedostatka hranjivih sastojaka i nedostatka istraživanja njihove dugoročne djelotvornosti i zdravstvenih ishoda. Ovo su važne točke koje treba uzeti u obzir. Jer, ako vam dijeta pomaže smršavjeti, ali njome ugrožavate fizičko ili emocionalno blagostanje, to nije zdrava, održiva opcija. Drugo, zadržavanje kilograma odnosi se na razvijanje navika kojih se dugoročno možete držati. Ako taj plan prehrane ne možete slijediti šest mjeseci ili godinu dana, to vjerojatno nije pravi pristup za vas. Upravljanje tjelesnom težinom i održavanje dobrog zdravlja ne podrazumijevaju savršenstvo ili strogost. Krajnja formula zapravo se odnosi na ravnotežu. Taj koncept nije toliko trendi, ali je u krajnjoj liniji optimalan i za mršavljenje i wellness.

Foto: OksanaKiian/Getty Images via Guliver