Mnogi ljudi nisu svjesni da pate od visoko funkcionalne anksioznosti, evo kako je prepoznati

by | 17 studenoga, 2020

Uspješni ste u svemu što radite, okolina vam se divi i poštuje vas, ali ste stalno zabrinuti, nervozni i skloni panici?

Možda je i vaš problem visoko funkcionalna anksioznost, tipična za radoholičare i perfekcioniste. To su često iznimno uspješni ljudi, sa sjajnom karijerom i idiličnim obiteljskim životom. Međutim, to kod njih potiče strah, a ne zadovoljstvo. Takve osobe plaćaju danak zbog svog uspjeha. (Pročitajte: S funkcionalnom depresijom nesvjesno žive mnoge žene – naučite ju prepoznati )

Naizgled dobri rezultati (u materijalnom i socijalnom smislu) imaju svoju cijenu. S prekomjernim radom koji donosi rezultate, istovremeno rastu i strahovi od neuspjeha, napuštanja te odbacivanja.

Ova vrsta anksioznosti često se definira i kao skrivena anksioznost jer ju je često teško prepoznati. Kad perfekcionizam, težnja da se ispune očekivanja drugih i prekomjerni napori loše utječu na mentalno zdravlje, javlja se visoko funkcionalna anksioznost. Kako uspjeh duguje izvanserijskom radu i trudu, osoba smatra da će, ako se prestane ponašati na uobičajeni način, izgubiti poziciju koju ima.

Visoko funkcionalna anksioznost

Neki od simptoma visoko funkcionalne anksioznosti su razdražljivost i nemir, stres, strah, zabrinutost, kao i problemi s koncentracijom. Uz to, javljaju se i fizički simptomi – problemi sa spavanjem u vidu poteškoća s buđenjem te buđenje u panici, kronični umor, osjećaj iscrpljenosti, bol u mišićima (napetost u leđima i bol u vilici), kronične migrene i glavobolje, kao i mučnina koja se javlja za vrijeme iščekivanja određenih stvari i događaja.

Kako se izboriti s problemom? Ključno je mijenjanje ponašanja i navika, što je dugotrajan i naporan proces. Morate postati svjesni da bez obzira na vaše ponašanje, svijet neće prestati postojati. Potrebno je manje samokritike i ispričavanja, a više poštovanja vlastitog vremena i vlastitih potreba. Jasno stavite do znanja da želite dobre, a ne brze rezultate te da je za neke odluke potrebno vrijeme i promišljanje. Nađite vremena tijekom dana za odmor duha i tijela. Napravite pauzu i znajte da se ništa neće dogoditi ako na mejl odgovorite sat vremena kasnije. Pronađite stvari u kojima uživate i koje vam daju snagu. Za neke je to meditacija, za neke kreativni hobi, a za neke fizička aktivnost. Stručnjaci preporučuju i kognitivno-bihevioralnu psihoterapiju, koja pomaže ljudima uočiti i promijeniti destruktivne obrasce mišljenja. (Pročitajte: 5 načina za svladavanje stresa, teških emocija i nemotiviranosti)

Foto: Pexels

SHAPE

© 2020 MEREDITH CORPORATION. SVA PRAVA ZADRŽANA. PRIJEVOD SHAPE US IZDANJA, OBJAVLJENO UZ DOZVOLU KORPORACIJE MEREDITH. ZABRANJENA JE REPRODUKCIJA NA BILO KOJI NAČIN, NA BILO KOJEM JEZIKU U CJELINI ILI DJELOMIČNO, BEZ PRETHODNE PISMENE DOZVOLE.