Kako pravilno koristiti lopte za vježbanje i zašto biste trebali nabaviti jednu?

by | 20 siječnja, 2021
fitness lopte

Bučice i trake su odlične, ali i fitness lopte za vježbanje itekako zaslužuju mjesto u vašoj kućnoj teretani.

Osim možda Jane Fonde, ništa ne asocira više na fitness 70-ih od – lopte za vježbanje. “Bez obzira na vaše fitness ciljeve, rutina treninga može se itekako poboljšati ako u nju uključite neku od lopti za vježbanje”, kaže fizikalni terapeut Grayson Wickham.

“Fitness lopta povećat će opseg pokreta pri vježbanju, percepciju prostora, održavanje ravnoteže, poboljšat će srčanožilni kapacitet i snagu”, objašnjava Rebecca Kordecki, certificirana osobna trenerica, te dodaje: “A sve to uz zanimljivije, zabavne i izazovne vježbe.”

S time na umu, postoji više kategorija lopti za vježbanje. Neke od njih su lopte za jogu, lopte za stabilnost, fitness lopte i fiziolopte, a sve su one napunjene zrakom. Također, možemo trenirati i medicinskim loptama (napunjene pjenom), slam loptama (napunjene pijeskom), kao i s poluloptama (dio lopte pričvršćen na neku bazu). (Pročitajte: Kako vježbati kod kuće i stvarno vidjeti rezultate?)

Kako se koriste fitness lopte

Postoje dva glavna načina uporabe lopte za vježbanje – kao alat za vježbanje i u svakodnevnom životu kao stolica. Fenomen fitness lopte koja se koristi umjesto stolice za sjedenje već neko vrijeme je vrlo popularan i – omiljen je među ljudima koji rade sjedeći više od uobičajenih osam sati, a koji pritom traže način na koji da aktiviraju svoje mišiće dok sjede.

“Teorija kaže da sjedenje na nestabilnoj površini tjera ljude da uključe trbušne mišiće i stabiliziraju mišiće u donjem dijelu leđa (koji također tako rade), kako bi ostali uspravni dok sjede”, kaže Wickham. Jedna studija iz 2016. objavljena u American Journal of Health Promotion podržava ovu teoriju. Međutim, važno je napomenuti da studija također otkriva da lopta ne daje dodatnu aktivaciju gornjeg dijela tijela, u usporedbi sa sjedenjem na stolici bez naslona. (Pročitajte: Vježbajte kod kuće s “kraljicama fitnessa”, i to potpuno besplatno)

Ako ste zaintrigirani i razmišljate o zamjeni svoje stolice u uredu za loptu za vježbanje, evo što biste trebali imati na umu. Prvo, provjerite da vam lopta nije previsoka ili preniska. “Birajte loptu tako da vam kad sjednete na nju stopala budu u ravnini s podom, a koljena pod kutom od 90 stupnjeva”, ističe Wickham. Ako je lopta previsoka, to će utjecati na držanje leđa, a ako je pak preniska, negativno će se odraziti na vrat. Pobrinite se i za to da je lopta potpuno napuhana!

Kad je riječ o uporabi lopte za vježbanje, počnite s lakšim vježbama.

Odlučite li opremiti svoju kućnu teretanu i loptom za vježbanje, ili ako je koristite u svom fitness studiju, Wickham preporučuje da odaberete težinu kojom možete napraviti najmanje 10 ponavljanja. Ako je lopta na napuhavanje, provjerite, još jednom napominje, je li pravilno napuhana. (Pročitajte: Kako ublažiti skoliozu i općenito se bolje držati?)

S obzirom na toliko velik izbor lopti za vježbanje na tržištu, može biti teško kada dođe vrijeme za odluku. Ali dobra vijest je ta da su, prema Wickhamu, sve prilično učinkovite i da nećete pogriješiti niti s jednom. Odaberite onu za koju smatrate da će najviše zadovoljiti vaše potrebe.

Prednosti uporabe lopte za vježbanje

Pilates lopta je odličan izbor ako vam je fokus na trbušnjacima, i to s dobrim razlogom. Kad radite trbušnjake na ovoj lopti, i mišići stabilizatori, oni u sredini, zapravo se aktiviraju. Zapravo, istraživanja pokazuju da je klasična vježba izvedena na pilates lopti gotovo dvostruko učinkovitija nego kad je radite bez nje. (Pročitajte: 4 vježbe za ravan i zategnut trbuh u trajanju od 15 minuta)

Mnoge vježbe koje se izvode s loptama na napuhavanje pomažu i u povećanju aktivacije srednje linije tijela, dok istovremeno sprječavaju ozljede donjeg dijela leđa.

Polulopta za ravnotežu također radi na jačanju srednjeg dijela tijela, kao i klasična pilates lopta, ali na njoj možete raditi i drugačije vježbe. Dobra strana ove lopte je ta što vam daje nestabilnost, što znači da otežava bilo koju klasičnu vježbu.

Za razliku od prve dvije, Kordecki ističe da se medicinske i slam lopte koriste za povećanje snage. Njihovom uporabom dobivate povećane mišićne mase, smanjenje masti u tijelu i brži metabolizam (ovo su samo neke od koristi).

Koju loptu za trening trebate nabaviti?

Odgovor ovisi o tome za koje ih vježbe želite koristiti. Da bismo vam pomogli, evo najboljih lopti za vježbanje na osnovi veličine, težine, oblika i funkcije. Dok kupujete loptu, imajte na umu dva osnovna pravila: Što je lopta teža, i vježba će biti teža. Isto vrijedi i za manje lopte. Što je lopta sitnija, teže će vam biti izvoditi vježbu.

 

Foto: LightFieldStudios / Getty Images via Guliver, PR